Blog

Blogs 

Als YinYang Harmony willen we aansluiten bij jouw persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast zoeken we ook de verbinding met maatschappelijke ontwikkelingen. Wij gaan er vanuit dat iedereen, of je nu bankier of werkloos bent, wordt beïnvloed door de samenleving. Wij streven ernaar je bewust te maken van die invloeden om ervan te leren.

Het is fijn dat Zoom bestaat. Daardoor kunnen we toch samen tai-chi blijven trainen. Maar toch, het is anders dan 'the real thing'. En dat is: samen trainen met anderen, lijfelijk aanwezig zijn, eventueel een 1-op-1-les, zonder afstand. Om volledig te kunnen trainen – zoveel mogelijk van de aspecten die tai-chi kent - heb je anderen nodig. Zo zou ik graag weer eens samen met anderen vorm willen lopen. Het begrip muscular bonding*, toevallig tegengekomen, maakte me meer duidelijk over dat verlangen en over wat er getraind wordt bij samen trainen.

Spiritueel marcheren

Spiritueel marcheren William McNeill’s basisopleiding (1941) in het Amerikaanse leger bestond voornamelijk uit marcheren. Eindeloos marcheren. McNeill dacht eerst dat het diende om de tijd te doden. Op de basis waren immers geen wapens om mee te trainen. Na een aantal weken echter bemerkte hij bij zichzelf een verandering: ‘Woorden zijn ontoereikend om de emotie te beschrijven die wordt opgewekt als je langere tijd in gelijkmatige bewegingen rond het exercitieterrein marcheert (…) meer in het bijzonder ook een vreemd gevoel van persoonlijke uitvergroting; een soort expansie waardoor je groter werd dan je normaal was dankzij deelname aan een collectief ritueel.’ Spiritualiteit op het exercitieterrein?

Het ‘ik’ uitschakelen Na zijn diensttijd ging McNeill aan de slag als historicus. In die hoedanigheid stelde hij dat de belangrijkste innovatie van de Griekse, Romeinse en (veel) later Europese legers de synchrone exercitie van het marcheren is. Het fysieke proces van muscular bonding, de verbinding van spierkracht, het samen voortbewegen in de tijd is een mechanisme dat zich heeft ontwikkeld om het ‘ik’ uit te schakelen en een superorganisme te vormen.

Muscular bonding in relatie tot tai-chi

Door muscular bonding kunnen mensen zichzelf vergeten, elkaar (leren) vertrouwen, een eenheid worden en als zodanig functioneren. Dat gold voor de training van de Macedonische falanx, waarbij soldaten erin geramd kregen de gelederen gesloten te houden, als eenheid te bewegen en tegelijkertijd dreiging uit te oefenen met hun onhandige, lange speren. Het geldt voor de rennende Amerikaanse mariniers met hun left-right-left-right. Geldt het ook voor mensen die tai-chi trainen en niet per se iets hebben met legerzaken?

falanx en tai chi

Muscular bonding is naar mijn mening ook aan de orde als je met een groepje mensen geconcentreerd en in stilte een tai-chi vorm loopt. Je trekt elkaar mee in de bewegingen en wordt tegelijkertijd meegenomen. Je neemt de wrijving van kleding waar, het geluid dat hoort bij draaien en stappen, de ademhaling van de anderen en je gaat op in iets groters dan jij zelf bent. Eén beweging, één ademhaling.... Samen proberen als één geheel te bewegen, te zijn. Als we stoppen met proberen en het gewoon doen is het nog beter. Fysiek, mentaal, individu, groep en daarna het samensmelten van al die aspecten. Hopelijk zijn de coronamaatregelen binnenkort voorbij en mag het weer...

Een bijdrage van Peter Vissers

Muscular bonding kwam ik tegen in Jonathan Haidt’s: ‘Het Rechtvaardigheidsgevoel Waarom wij niet allemaal hetzelfde denken over politiek en moraal’

Dr. Shen benadrukte in zijn lessen vaker dat hij er trots op was om enkele traditionele culturele schatten te hebben opgegraven om ze te redden van de ondergang. Ook hij zag dat de Chinese vechtkunsten en gezondheidsoefeningen in een nieuwe jas werden gegoten of zelfs opnieuw werden gecreëerd om te voldoen aan een behoefte van een deel van de eigen bevolking en voor mensen uit het westen.

Lees meer: Tai-chi en andere culturele schatten uit China

Ik zit op mijn bed met een kopje thee. In mijn hand heb ik mijn Iphone zeven vast. Na het klikken op de goede link verschijnt het gezicht van Frans en de andere deelnemers op mijn scherm. Ik ben inmiddels gewend geraakt aan het vreemde gevoel alsof we écht bij elkaar in een ruimte zitten. De les duurt ongeveer twee uur waarbij Frans ons nieuwe kennis overdraagt over de volgende stap binnen ons meditatieproces en onze vragen beantwoordt.

Lees meer: Lin Wu Adams: Humorkracht bij mantra meditatie

Het is zeven uur s’ ochtends, met moeite verlaat ik het warme nest om mij klaar te maken voor mijn ochtendritueel. Ik vul mijn thermoskan met warm water en trek mijn bergschoenen aan. Een stem zegt tegen me: "Ga nog lekker even liggen, het heeft geen haast!"
Maar ik laat mij niet weerhouden en spreek mezelf toe: "Nee, ik zal sterk zijn! Mantra meditatie heeft discipline en overgave nodig."

Lees meer: Lin Wu Adams: Mantra meditatie, een cadeau

In Bhutan wordt de traditie van het Tibetaanse boeddhisme beoefend. De spirituele beleving onder de bevolking is vooral concreet en doorspekt van smeuïge verhalen. Zo bezochten we op onze pelgrimsreis een tempel bij het dorp Chimi Lhakhang die is toegewijd aan de gekke wijze Drukpa Kinley. Hij werd om diverse redenen zo genoemd. Onder de ingewijden werd hij zo genoemd omdat hij de leer van de 'crazy wisdom' van Dzogchen uitdroeg.

Lees meer: Crazy wisdom in het Tibetaans boeddhisme

Ik ben Lin Wu Adams. Ik heb een Chinese vader en een Nederlandse moeder. Door mijn Chinese vader was ik al bekend met het begrip chikung. Ik ben nu 25 jaar en de laatste jaren ben ik mij steeds meer gaan interesseren in oefeningen om de chi te activeren. Zo kwam ik uiteindelijk bij YinYang Harmony en Frans van Heel terecht.

Lees meer: Chi ervaring tijdens chikung workshop

Veel innerlijke onrust wordt veroorzaakt doordat we ons zorgen maken. We maken ons zorgen door allerlei informatie die we van de massamedia en internetplatform krijgen over ziektes, zoals corona, en de vernietiging van de natuur. Vervolgens maken we ons zorgen over wat we allemaal kunnen verliezen en over wat we (nog) niet hebben.

Lees meer: Verlos jezelf van je zorgen

Veel artiesten, denkers en leiders zijn groot geworden door hun angst om niets te hebben betekend in het leven. Zij vonden niets erger dan te leven en te sterven zonder iets van betekenis achter te hebben gelaten. Iedereen heeft ten diepste deze angst, die je tegelijkertijd als een stervensangst en als een levensangst kunt zien. Deze angst gaat namelijk terug naar de kernvragen van het menselijk leven zoals: waarom ben ik hier en wat doe ik hier?

Lees meer: Mediteren om je angst te onderzoeken

Angst heeft evolutionair gezien een functie bij reële gevaren. Je hebt een reële angst voor iets dat vijandig en sterker is dan jij. De evolutionair 'ingebouwde' reacties zijn bedoeld om je lichaam te prepareren voor een gevecht of vlucht, zodat je kunt overleven. Door politieke stabiliteit is angst in de westerse samenleving voornamelijk gerelateerd aan bezorgdheid en niet zozeer aan concrete gevaren. Dat is ook de reden waarom sommige mensen het gevaar bewust gaan opzoeken; ze worden in het dagelijks leven te weinig geconfronteerd met echt gevaar.

Lees meer: Wat moet je met angst?

Vrijheid vinden wij in het westen heel belangrijk. Wij doen alsof het een grondrecht van ieder mens is, ongeacht de tijd en de cultuur waarin je leeft. Het is echter een sterk historisch en cultureel bepaald begrip. In feite beperkt zich de gewenste en beoogde vrijheid tot een elite van de wereldbevolking. Nog steeds zijn relatief weinig mensen zodanig vrij van beperkingen om zich te ontwikkelen en te leven zoals zij zich dat wensen.

Lees meer: Bevrijden van de vrijheid

" You don't stop tai-chi when you get old. You get old when you stop tai-chi. "

Unknown tai-chi master

Geen activiteiten gevonden

Stichting YinYang Harmony

Frans van Heel

 06 543 45 231

[email protected]

Volg ons op Facebook