Blog

Blogs 

Als YinYang Harmony willen we aansluiten bij jouw persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast zoeken we ook de verbinding met maatschappelijke ontwikkelingen. Wij gaan er vanuit dat iedereen, of je nu bankier of werkloos bent, wordt beïnvloed door de samenleving. Wij streven ernaar je bewust te maken van die invloeden om ervan te leren.

Tai-chi heeft zich vooral sinds het begin van de twintigste eeuw ontwikkeld tot heel diverse oefensystemen, variërend van gezondheidsgymnastiek voor senioren, wedstrijdsport en bewegingskunst. Traditioneel had men het over ‘echt’ tai-chi als de leraar en zijn leerlingen voldeden aan de principes van de tai-chi klassieken.

Klassieke teksten van tai-chi

Vervolgens ontstond er een discussie over wat de echte klassieken dan nu eigenlijk waren. De sinoloog Douglas Wile heeft daar zinnige dingen over geschreven in de vorm van een aantal boeken. Recentelijk heeft een zekere Paul Brennan al zijn vertalingen van de teksten van oude, Chinese meesters in de vechtkunst op internet gezet.

De teksten die ik interessant vond, omdat ze op een of andere manier gerelateerd zijn aan onze overdrachtslijn, kun je hieronder als e-book (Engelstalig) downloaden:

Hoe de vitale energie wordt gebruikt bij tai-chi

Een onderwerp dat veel terugkomt in deze teksten is de integratie van het concept `chi’ in tai-chi. Overigens heeft de chi in het woordje tai-chi niets te maken met de chi (= levenskracht) waar we hier op doelen. Het gebruik van chi is een van de aspecten wat tai-chi tot een zogenaamde interne vechtkunst maakt. Kracht zonder gebruik te maken van chi is botte kracht en heeft niks met tai-chi te maken.Een belangrijke stelling uit die klassieken is dan ook dat de geest met een intentie de chi beweegt en dat de chi het lichaam beweegt. De wijze waarop deze stelling vervolgens een plaats krijgt in de oefening is ten eerste afhankelijk van de school die je volgt en ten tweede in hoeverre je instructeur de kennis hiervan heeft overgedragen gekregen.

Onze leraar Shen Hongxun noemde als een van zijn eerste en belangrijkste voorbeelden van leraren die deze stelling op de juiste manier konden toepassen Tian Zhaolin. Hieronder kun je zien hoe de zoon van Tian Zhaolin een stukje vorm laat zien, waarbij op de juiste manier de geest de chi en de chi het lichaam beweegt:

Tai-chi als bewegingskunst

Als een beoefenaar veel ervaring heeft met zijn lichaam laten bewegen door intentie en chi, ziet het er flitsend en natuurlijk uit, omdat het lichaam als het ware is ‘opengewerkt’ door de vele oefening. Wanneer beoefenaars minder ervaring hebben beweegt lichaam wel als water; vloeiend en als een geheel. De kracht van de interne beweging duwt het lichaam dan nog in allerlei richtingen, die niet intentioneel zijn.

In dat geval kan het er als hieronder uitzien. De studenten hebben een opdracht gekregen om met een intentie de chi door het lichaam te laten bewegen en daar vervolgens met behulp van de vorm richting aan te geven:
Iedereen die wil investeren in oefening kan dit leren en zijn beweging steeds verder vervolmaken. Deze manier van bewegen noemen wij de bewegingskunst van tai-chi. Op deze wijze oefenen helpt om je geest tot rust te brengen en je lichaam te laten bruisen van energie.

Wetenschappelijk onderzoek in de Verenigde Staten wijst uit dat tai-chi beter werkt als valpreventie dan conventionele oefenmethodes uit bijvoorbeeld fysiotherapeutische hoek. Dit publiceert het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde in een artikel van maart 2019. Hoewel de optimale vorm van valpreventie onduidelijk blijft, zijn tai-chi oefeningen veelbelovend besluit het artikel. De tai-chi oefeningen moeten dan wel minstens twee keer per week een uur lang worden beoefend om het gewenste resultaat op te leveren.

Wat er niet bij staat is of de deelnemers de oefeningen ook daarna moeten blijven oefenen om de resultaten vast te houden. In Nederland moet alles namelijk ook kosteneffectief zijn. Een bewezen methode voor valpreventie wordt dan wel vergoed door sommige zorgverzekeraars, maar niet in de vorm van een doorlopende cursus.

Tai-chi is een bewezen methode voor gezondheid

Tai-chi heeft zich al vaker bewezen met positieve effecten op de gezondheid, bijvoorbeeld voor hart- en vaatziekten en bij het verminderen van rugklachten of andere klachten aan het bewegingsapparaat. Ik geloof echter niet in programma’s zoals zorgverzekeraars die graag zien, waarbij iemand door middel van een afgeronde cursus voor altijd van zijn klachten afkomt dan wel deze kan voorkomen.

Tai chi valpreventie

Dit denken voedt ook de heersende maakbaarheidsmentaliteit, die doet voorkomen dat er voor elk probleem een (quick) fix is. Het voorkomen of verhelpen van klachten gaat verder dan doen het van een aantal oefeningen, al dan niet voor een bepaalde tijd. Door te denken dat oefeningen het probleem oplossen, verzuimt men te kijken naar de oorzaak.

Als we het hebben over valpreventie bij ouderen, dan kijkt men in de gepresenteerde onderzoeken te weinig naar de oorzaak van het vallen. Dat kan van alles zijn, maar medicijngebruik is een bekende reden. Onzekerheid of angst bij het lopen, soms in combinatie met een slechte houding heeft zijn oorzaak vaak in het feit dat ouderen sowieso al veel te weinig bewegen.

Doe tai-chi niet alleen voor valpreventie

Ik ben natuurlijk niet tegen het beoefenen van tai-chi door ouderen, maar niet alleen in de vorm van een programma voor valpreventie. Ouderen zouden aan tai-chi of chikung moeten willen doen uit het intrinsieke besef dat hun lichaam hun thuis, of zoals sommigen zeggen hun tempel, is. En dat hoe beter je dat huis (of die tempel) onderhoudt, hoe beter en langer het bewoonbaar is.

Om vergelijkbare redenen zouden ouderen ook aan mediteren moeten willen doen. De juiste vorm van mediteren zorgt ervoor dat ze vertrouwd raken met het idee dat alles, ook hun (fysieke) leven, tijdelijk is. Tegelijkertijd leren ze door meditatie in contact te komen met ‘iets’ dat de wereld van de tijdelijke verschijnselen overstijgt. Dit besef zal hen helpen bij het verminderen van hun angst voor ziekte, sterven en de dood. Het zal hun geestelijke gezondheid ten goede komen. Maar alleen als ze blijven mediteren, niet door slechts een cursus van 10 lessen te doen.

Nog beter nieuws is dat niet alleen ouderen baat hebben bij dit soort bezigheden, maar mensen van alle leeftijden.

In Bhutan hebben we onder andere de tempel Chimi Lhakhang bezocht, die wordt vereerd als vruchtbaarheidstempel. Deze tempel is toegewijd aan de gekke wijze Drukpa Kinley. Hij droeg de 'crazy wisdom' van Dzogchen uit, althans dat was de bedoeling. In de volksverhalen komt voornamelijk zijn onconventionele gedrag met betrekking tot sexuele relaties en drankgebruik naar voren. Daarnaast wordt de fallus vereerd en de tempel bezocht om koppels te helpen bij het krijgen van kinderen. Geen woord verder in deze verhalen over de crazy wisdom en of die nog iemand tot verlichting heeft gebracht.

In eerdere artikelen is het onderwerp persoonlijke ontwikkeling in algemene zin besproken en in het voorgaande artikel over de relatie tussen duurzame, persoonlijke ontwikkeling en inwijding. In sommige boeddhistische tradities spreekt men over de ‘root teacher’, vrij vertaald bronleraar, wanneer men doelt op de leraar van wie men de belangrijkste inwijdingen heeft gehad.

Een van mijn eerste ontmoetingen met mijn bronleraar was in de zomer van 1995 op een tai-chi 37 cursus in een oude kostschool in België. Ik was wat later aangekomen en de oefening was al begonnen. Ik kleedde mij snel om en liep richting de oefenruimte. Toen ik door de hal naar de ingang van de zaal liep hoorde ik de klanken van de studenten al. Bij het binnenstappen van de zaal spatte de energie als het ware in mijn gezicht.

Persoonlijke ontwikkeling in relatie tot inwijding

In het vorige artikel heb je kunnen lezen hoe authentieke scholen en leraren zich onderscheiden van trainers of coaches in de zakelijke wereld en van hedendaagse spirituele leraren. Je hebt kunnen zien dat voor duurzame persoonlijke ontwikkeling meer investering en toewijding worden gevraagd. De lessen gaan dieper en kunnen daardoor ook confronterender zijn.

In het vorige artikel onderscheidden we drie hoofdcategorieën voor allerlei, niet geïnstitutionaliseerde disciplines die zich bezighouden met persoonlijke ontwikkeling. De volgende vragen zijn; wat is de relatie tussen persoonlijke ontwikkeling, stress en burn-out en welke keuze past dan het best bij jou als je hiermee aan de slag wilt gaan? In dit artikel bieden we je een persoonlijke handreiking om je te helpen bij het maken van je keuze.

De beste oefeningen tegen rugpijn zijn die rugoefeningen die je makkelijk inpast in je dagelijks leven. Weinig mensen nemen of hebben de tijd om dagelijks een apart moment te reserveren voor oefeningen tegen hun rugpijn.

Wil je aan de slag met persoonlijke ontwikkeling, persoonlijke effectiviteit, omgaan met stress en burn-out? Dan stap je in een onoverzichtelijk woud van trainingen, workshops, persoonlijke coaching en opleidingen. Hoe maak je een keuze? Wij hebben het woud voor jou onderverdeeld in 3 categorieën.

De Duits-Koreaanse filosoof Byung-Chul Han beschrijft in zijn werk over onze samenleving dat we in een wereld leven die wordt gedomineerd door onze digitale gadgets en sociale platformen. Deze zijn ontworpen om aanhoudend signalen af te geven om onze nieuwsgierigheid te prikkelen.

De prestatiemaatschappij en het bijbehorend perfectionisme baart psychologen en psychiaters zorgen*. Bijna vier van de tien Nederlanders voelt zich meerdere malen per week oververmoeid of opgebrand; ruim de helft is regelmatig gestrest. Het gebruik van antidepressiva door adolescenten stijgt (plus 40 procent tussen 2007 en 2017). Een verband met prestatiedruk en groeiend perfectionisme is lastig spijkerhard aan te tonen, maar dát het er is - daar wordt niet aan getwijfeld.

Wie de baas is over zichzelf, hoeft zich niet te meten met anderen.

Koengfoe Tze

2 juli 19:30 - 21:00
Tai-chi en chikung in het park
24 augustus 10:00 - 25 augustus 16:00
Longmen retraite: drakenkracht

Stichting YinYang Harmony

Frans van Heel

 06 543 45 231

[email protected]

Volg ons op Facebook