Blog

Blogs 

Als YinYang Harmony willen we aansluiten bij jouw persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast zoeken we ook de verbinding met maatschappelijke ontwikkelingen. Wij gaan er vanuit dat iedereen, of je nu bankier of werkloos bent, wordt beïnvloed door de samenleving. Wij streven ernaar je bewust te maken van die invloeden om ervan te leren.

Chikung oefeningen zorgen ervoor dat je lichaam in alle opzichten flexibel blijft. Volgens diverse onderzoeken zou chikung ook een positieve invloed uitoefenen op je weerstand, bloeddruk en hart-long capaciteit. Uit ervaring durf ik in ieder geval te beweren dat je je door dit soort oefeningen vitaler gaat voelen en dat je geest er rustig van wordt.

Emei chikung

Emei is een bergstreek in centraal China, min of meer in de buurt van de grote stad Chengdu. Emei zou, net als Wudang en Shaolin, een gebied zijn waar traditioneel veel 'geheime' disciplines op het gebied van gezondheid, vechtkunst en spirituele ontwikkeling zijn ontstaan.

Emei is een enigszins afwijkend systeem ten opzichte van de andere chiking systemen die wij beoefenen. Bij Emei ligt veel meer nadruk op het uitrekken / openen van de uiteinden van het lichaam; handen, voeten, armen, benen. Vanuit die strekking aan de uiteinden werk je als het ware via de meridianen terug naar de hoofdkanalen in je lichaam en je energiecentrum de dantian. Andere systemen als taijiwuxigong zijn meer gericht op het activeren van de dantian en dan met behulp van de zogenaamde aardekracht via de energiekanalen naar de uiteinden te werken.

Neidan en waidan chikung, oftewel intern en extern chikung

De eerste variant wordt volgens de Chinese vakterminologie waidan (= extern) genoemd, omdat je als het ware van buiten (de uiteinden) naar binnen, richting het centrum  toewerkt. De andere variant heet dan neidan (= intern), omdat je van binnen (het centrum) naar buiten werkt. Dit betekent niet dat deze twee variaties van oefenen met elkaar strijdig zijn of elkaar tegenwerken. Op de juiste manier beschouwd kunnen deze verschillende manieren van oefenen elkaar juist aanvullen en versterken.

Hieronder enkele dauyin van het Emei-systeem

 

Vanwege corona mogen we met zijn allen de deur niet meer uit en kunnen we niet meer samen trainen. Dat betekent nog niet dat je niet kunt oefenen. Om thuis te kunnen oefenen heb je niet veel ruimte nodig. Met een beetje creativiteit kun je het ook nog uitdagend houden voor jezelf.

Taiji work out

Je kunt met een paar gewichten van de vormoefening ook een work-out maken om je spieren te versterken. Als je geen gewichten hebt kun je ook andere zware objecten nemen, bijvoorbeeld (halve) bakstenen.

Creatief met Taiji

Je kunt ook je inventiviteit prikkelen om je thuisoefening interessant te houden. Bijvoorbeeld door een stok vast te houden terwijl je de vorm loopt. Om het levendig te houden probeer je voor te stellen wat elke beweging inhoudt als verdedigende of aanvallende beweging.

 Spannend taiji

Taiji zwaard is meestal een aparte vorm. Maar dat is nergens voor nodig. Neem de bestaande vorm en pas hem aan voor het zwaard. Heb je geen zwaard? Dat is ook geen probleem, want je kunt de stok die je gebruikt om met twee handen vast te houden, zoals hierboven, ook aan het uiteinde met 1 hand  vasthouden en doen alsof het een zwaard is.

Taiji from the department of silly walks

Door je voetenwerk los te koppelen van je armbewegingen doorbreek je ingesleten opvattingen over en routines van je vormoefening. Routine en gewoonte zijn namelijk de grote valkuilen van een juiste taiji uitvoering. Taiji gaat namelijk over het leren samenvallen met de natuurlijke aard der verschijnselen die zich kenmerkt door spontane verandering.

Taiji SaQi compleet

Taijii SaQi staat voor taiji 37. In de context van het oefenen van de vorm betekent dit deze uit 37 houdingen bestaat. Hieronder een basale uitvoering, vooral bedoeld om mee te oefenen.

 

Iedereen wil zich ontwikkelen, dat is de mens aangeboren. Tot onze volwassenheid vinden we dat met zijn allen normaal. Daarna verschilt het sterk per persoon of men gevolg blijft geven aan die impuls. Sommigen laten hun ontwikkeling op een gegeven moment liggen, bijvoorbeeld omdat ze gefrustreerd worden door de drukte van hun relaties of door hun werkgever. Voor deze mensen is het hervinden van die impuls de uitdaging.

Lees meer: Jezelf blijven ontwikkelen is geen keuze!

Lees eerst over mijn persoonlijke ervaring met tai-chi, chikung en gezondheid

Tai-chi, chikung en meditatie hebben een functie voor je gezondheid en welbevinden. Wie weet voorkomt het bepaalde aandoeningen. Dat neemt niet weg dat je bij ziekte of psychische klachten beter ook naar een arts gaat. Meditatie, chikung en tai-chi kunnen weliswaar helpend en ondersteunend zijn bij psychische problemen, maar zijn niet hetzelfde als therapie.

Lees meer: Tai-chi, chikung én gezond eten voor een optimale energiebalans

Er wordt nogal wat beweerd en ‘bewezen’ over de relatie tussen gezondheid en disciplines als tai-chi, chikung en mediteren. Je zou bijna denken dat iedereen die niet zo’n methode beoefent zijn gezondheid tekort doet. De meeste onderzoeken gaan mank op het feit dat een algemene uitspraak voor een discipline als bijvoorbeeld tai-chi wordt gedaan, terwijl er slechts onderzoek is gedaan naar een specifieke oefenmethode van tai-chi.

Ik zou kunnen verwijzen naar de talrijke onderzoeken en er mijn voordeel mee doen. In dit artikel kies ik er echter voor om over dit onderwerp iets te zeggen op basis van mijn eigen ervaring.

Combineer mediteren met chikung en tai-chi

De combinatie van mediteren en disciplines als chikung en tai-chi is beter dan het beoefenen van een afzonderlijke discipline. Mediteren is over het algemeen fysiek passief en er wordt al gezegd dat zitten het nieuwe roken is.

Dit betekent niet dat we dan maar niet moeten mediteren. Het doet namelijk wel iets voor je mentale gezondheid. Daarnaast heeft mediteren ook een fysiek effect, al is het maar dat je lichaam zich meer ontspant bij mentale rust.

Toen ik begon met de tai-chi methode waarin ik nu les geef, had ik al snel veel baat bij de oefeningen. Allerlei klachten die het gevolg waren van overbelaste spieren en pezen als gevolg van de martial arts training waren na enige tijd dagelijks oefenen vrijwel verdwenen.

De chikung-oefeningen hebben mij geholpen om mijn chronische rugklachten onder controle te krijgen. Sinds ik het tai-chi en chikung van dr. Shen regelmatig beoefen heb ik jarenlang alleen maar mentale en energieke progressie ervaren.

Probeer niet met alleen tai-chi, chikung of mediteren een ziekte te genezen!

Op latere leeftijd kreeg ik ineens diverse klachten die mij belemmerden om goed en voldoende te eten. Met meditatieve technieken probeerde ik te achterhalen wat de oorzaak van deze klachten was en met behulp van oefeningen en diëten probeerde ik de klachten te verhelpen. Het self healing effect van de spontane beweging waar ik bij andere klachten veel baat van had gehad, bleef deze keer uit.

Ik voelde dat er in de loop van de maanden steeds meer energie uit mij ‘weglekte’. Op een gegeven moment was ik niet meer in staat om tai-chi en chikung te oefenen, omdat mijn energie ‘op’ was.

Nadat ik in een paar weken bijna 20 kilo was afgevallen en ik mij fysiek en mentaal alleen nog maar van de ene naar de andere dag kon voortslepen, leek het mij verstandiger om medische hulp in te schakelen. Na diverse onderzoeken bleek dat ik als gevolg van een maagdeficiëntie diverse ontstekingen had in de maag en slokdarm, die de voedsel in- en opname belemmerden.

Ik was ondervoed geraakt en had behalve ondergewicht ook een ernstig vitamine B12 tekort. Het B12 tekort verklaarde de depressiegevoelens die in dezelfde periode de kop begonnen op te steken. Het veelkoppige monster van allerlei verschillende klachten bleek gelukkig een eenvoudige medische verklaring te hebben en was relatief gemakkelijk te verhelpen.

Chikung kost energie en voedsel levert energie

Omdat ik medische hulp te lang had uitgesteld, had ik al mijn opgebouwde reserve-energie opgebruikt. Mijn leraar dr. Shen zei het altijd al en uit ervaring kan ik nu bevestigen dat je door chikung en tai-chi geen energie krijgt. Energie krijg je door de juiste voeding én als je lichaam die voeding kan opnemen.

Met medicatie en supplementaire vitamines kon ik langzaam herstellen en aansterken. De boodschap van deze anekdote is dat tai-chi en chikung je kunnen helpen om als het ware te investeren in je gezondheid, maar niet om je te genezen van een dysfunctioneel systeem wegens ziekte of een deficiëntie

Lees meer over de relatie tussen gezondheid en disciplines als tai-chi, chikung en meditatie

Mijn tweede belangrijke leraar is Sogyal Rinpoche. Ik heb hem slechts drie keer live mogen ontmoeten. De eerste keer was tijdens een bezoek van de Dalai Lama in Nederland in 2009. Hij was toen de tweede spreker. Sogyal Rinpoche maakte met zijn puntige en heldere lezing meer indruk op mij dan de Dalai Lama, die ik toen vooral een vriendelijke oude man vond. Op die bijeenkomst kocht ik direct na de lezing van Sogyal zijn beroemdste boek ‘Het Tibetaanse boek van leven en sterven’ en 2 DVD’s met lezingen.

Lees meer: De volmaakte woorden van mijn boeddhistisch leraar

Dit keer wil ik het hebben over het vinden van de juiste balans tussen toewijding aan de leraar en hoe je je kritische, onderzoekende houding niet verliest. De leraren die ik het meeste waardeer, zoals dr. Shen Hongxun, houden dit ook altijd aan hun studenten voor; het gaat niet om hen of hun woorden, het gaat om de inspiratie die ze willen overbrengen.

In taiji en meditatie is het wederzijdse vertrouwen tussen leraar en student belangrijk om tot een zo volledig mogelijke kennisoverdracht te komen. Overgave aan en (blind) vertrouwen in de leraar zijn echter noties waarbij menigeen de wenkbrauwen fronst. Vrijwel iedereen heeft wel eens iets meegekregen over schandalen met betrekking tot misbruik en manipulatie en daarmee ook over het beschamen van dat vertrouwen door die oosterse meesters en leraren. Kritische distantie en autonomie zijn woorden die beter klinken in westerse, kritische oren.

Lees meer: De juiste houding voor én van de leraar

Tai-chi heeft zich vooral sinds het begin van de twintigste eeuw ontwikkeld tot heel diverse oefensystemen, variërend van gezondheidsgymnastiek voor senioren, wedstrijdsport en bewegingskunst. Traditioneel had men het over ‘echt’ tai-chi als de leraar en zijn leerlingen voldeden aan de principes van de tai-chi klassieken.

Lees meer: Authentiek tai-chi, wat betekent dat?

Wetenschappelijk onderzoek in de Verenigde Staten wijst uit dat tai-chi beter werkt als valpreventie dan conventionele oefenmethodes uit bijvoorbeeld fysiotherapeutische hoek. Dit publiceert het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde in een artikel van maart 2019. Hoewel de optimale vorm van valpreventie onduidelijk blijft, zijn tai-chi oefeningen veelbelovend besluit het artikel. De tai-chi oefeningen moeten dan wel minstens twee keer per week een uur lang worden beoefend om het gewenste resultaat op te leveren.

Wat er niet bij staat is of de deelnemers de oefeningen ook daarna moeten blijven oefenen om de resultaten vast te houden. In Nederland moet alles namelijk ook kosteneffectief zijn. Een bewezen methode voor valpreventie wordt dan wel vergoed door sommige zorgverzekeraars, maar niet in de vorm van een doorlopende cursus.

Lees meer: Tai-chi blijkt effectieve methode voor valpreventie

In Bhutan hebben we onder andere de tempel Chimi Lhakhang bezocht, die wordt vereerd als vruchtbaarheidstempel. Deze tempel is toegewijd aan de gekke wijze Drukpa Kinley. Hij droeg de 'crazy wisdom' van Dzogchen uit, althans dat was de bedoeling. In de volksverhalen komt voornamelijk zijn onconventionele gedrag met betrekking tot sexuele relaties en drankgebruik naar voren. Daarnaast wordt de fallus vereerd en de tempel bezocht om koppels te helpen bij het krijgen van kinderen. Geen woord verder in deze verhalen over de crazy wisdom en of die nog iemand tot verlichting heeft gebracht.

Lees meer: Studiereis Bhutan: crazy wisdom

" We zijn geen menselijke wezens die een spirituele ervaring, maar spirituele wezens die een menselijke ervaring hebben "

Pierre Teilhard de Chardin

9 mei 10:00 - 13:00
YinYang meditatie
23 mei 10:00 - 13:00
Open je energiepoorten

Stichting YinYang Harmony

Frans van Heel

 06 543 45 231

[email protected]

Volg ons op Facebook