Blog

Blogs 

Als YinYang Harmony willen we aansluiten bij jouw persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast zoeken we ook de verbinding met maatschappelijke ontwikkelingen. Wij gaan er vanuit dat iedereen, of je nu bankier of werkloos bent, wordt beïnvloed door de samenleving. Wij streven ernaar je bewust te maken van die invloeden om ervan te leren.

Lees eerst over mijn persoonlijke ervaring met tai-chi, chikung en gezondheid

Tai-chi, chikung en meditatie hebben een functie voor je gezondheid en welbevinden. Wie weet voorkomt het bepaalde aandoeningen. Dat neemt niet weg dat je bij ziekte of psychische klachten beter ook naar een arts gaat. Meditatie, chikung en tai-chi kunnen weliswaar helpend en ondersteunend zijn bij psychische problemen, maar zijn niet hetzelfde als therapie.

Probeer dus niet je gezondheidsproblemen op te lossen enkel met behulp van deze disciplines. Laat je onderzoeken en kijk ook naar je leefstijl. Is je voeding wel uitgebalanceerd? Krijg je alle voedingsstoffen binnen, middels vers fruit en groenten? Zeker vegetariërs en veganisten moeten opletten dat ze voldoende vitamine B12 binnen krijgen. Eet je voldoende en niet teveel? Eet je regelmatig met niet teveel ongezonde tussendoortjes? Ieder weldenkend mens kan op basis van deze vragen bepalen hoe gezond zijn leefstijl is.

Het nut van tai-chi en chikung

Wat is in het licht van bovenstaande eigenlijk nog het nut van disciplines als tai-chi, chikung en meditatie? In het artikel waar ik hierboven naar verwijs, gaf ik al aan dat tai-chi en chikung helpen bij het voorkomen en verhelpen van klachten aan het bewegingsapparaat. Het is tevens algemeen geaccepteerd dat regelmatig oefenen van chikung of tai-chi behulpzaam is bij het voorkomen en verhelpen van stress gerelateerde klachten.

Chikung geeft je inzicht in je persoonlijke energiehuishouding en helpt je om die in balans te houden. De chikung methodes van YinYang Harmony gaan daar nog wat verder in. De wijze waarop onze methode het krachtcentrum van de onderbuik en daarmee spontane beweging activeert, leidt tot een veel dieper lichaamscontact. Omdat je er veel energie instopt kun je deze methode niet doen als je fysiek zwak bent. Daar staat tegenover dat je er ook veel meer energie terugkrijgt als je op de juiste wijze regelmatig oefent.

Tai-chi is in het algemeen een goede discipline voor valpreventie bij mensen met evenwichtsstoornissen. Daarnaast geeft de beoefeninging van tai-chi krachten ook nog eens inzicht in de wijze waarop je effectief en efficiënt interactie met andere mensen en met de buitenwereld kunt aangaan. Door de aandachtsoefeningen van ons tai-chi systeem ontwikkel je je omgevingsbewustzijn. Je wordt eerder bewust welke invloeden je innerlijke balans verstoren. En je ontwikkelt vaardigheden om die balans te herstellen.

Door meditatie inzicht verwerven in het stervensproces

Waar ik tijdens mijn 'ziekte' vooral baat bij had was mediteren. Door te mediteren vereenzelvigde ik mij niet meer met mijn klachten, in het bijzonder met al mijn zorgen over die klachten. Door te mediteren heb ik niet alleen geleerd afstand te namen van de informatiestromen van buitenaf, maar ook van de gedachtenstroom die door prikkels van binnen en van buiten worden getriggerd. Over dit aspect van meditatie schreef een bekende Belgische neuroloog een interessant boek.

Zelfs van mijn depressieve gevoelens kon ik mentaal afstand nemen. Ik kon accepteren dat dit de staat was waar ik het mee moest doen; soms zijn er gewoon donkere wolken die zwaar op je drukken. Bijna altijd kon ik tijdens het mediteren het innerlijk licht achter deze wolken vinden, waardoor ik wist dat wat er ook zou gebeuren de donkere wolken net als andere verschijnselen weer over zouden trekken.

Vooral de meditaties op basis van de lessen van Sogyal brachten mij veel inzicht hoe lichaam en geest zich ‘gedragen’ als de energie afneemt. Ik kon mij voorstellen dat dit proces zich ook voordoet tijdens het stervensproces en door mijn ‘ziekte’ mocht ik een voorproefje nemen van dit proces. Ik snap nu beter dat goed leren leven hetzelfde is als goed leren sterven. De titel van het beroemde boek van Sogyal; Het Tibetaans boek van leven en sterven, heeft door deze ervaring nog meer betekenis voor mij gekregen.

 

Er wordt nogal wat beweerd en ‘bewezen’ over de relatie tussen gezondheid en disciplines als tai-chi, chikung en mediteren. Je zou bijna denken dat iedereen die niet zo’n methode beoefent zijn gezondheid tekort doet. De meeste onderzoeken gaan mank op het feit dat een algemene uitspraak voor een discipline als bijvoorbeeld tai-chi wordt gedaan, terwijl er slechts onderzoek is gedaan naar een specifieke oefenmethode van tai-chi.

Ik zou kunnen verwijzen naar de talrijke onderzoeken en er mijn voordeel mee doen. In dit artikel kies ik er echter voor om over dit onderwerp iets te zeggen op basis van mijn eigen ervaring.

Combineer mediteren met chikung en tai-chi

De combinatie van mediteren en disciplines als chikung en tai-chi is beter dan het beoefenen van een afzonderlijke discipline. Mediteren is over het algemeen fysiek passief en er wordt al gezegd dat zitten het nieuwe roken is.

Dit betekent niet dat we dan maar niet moeten mediteren. Het doet namelijk wel iets voor je mentale gezondheid. Daarnaast heeft mediteren ook een fysiek effect, al is het maar dat je lichaam zich meer ontspant bij mentale rust.

Toen ik begon met de tai-chi methode waarin ik nu les geef, had ik al snel veel baat bij de oefeningen. Allerlei klachten die het gevolg waren van overbelaste spieren en pezen als gevolg van de martial arts training waren na enige tijd dagelijks oefenen vrijwel verdwenen.

De chikung-oefeningen hebben mij geholpen om mijn chronische rugklachten onder controle te krijgen. Sinds ik het tai-chi en chikung van dr. Shen regelmatig beoefen heb ik jarenlang alleen maar mentale en energieke progressie ervaren.

Probeer niet met alleen tai-chi, chikung of mediteren een ziekte te genezen!

Op latere leeftijd kreeg ik ineens diverse klachten die mij belemmerden om goed en voldoende te eten. Met meditatieve technieken probeerde ik te achterhalen wat de oorzaak van deze klachten was en met behulp van oefeningen en diëten probeerde ik de klachten te verhelpen. Het self healing effect van de spontane beweging waar ik bij andere klachten veel baat van had gehad, bleef deze keer uit.

Ik voelde dat er in de loop van de maanden steeds meer energie uit mij ‘weglekte’. Op een gegeven moment was ik niet meer in staat om tai-chi en chikung te oefenen, omdat mijn energie ‘op’ was.

Nadat ik in een paar weken bijna 20 kilo was afgevallen en ik mij fysiek en mentaal alleen nog maar van de ene naar de andere dag kon voortslepen, leek het mij verstandiger om medische hulp in te schakelen. Na diverse onderzoeken bleek dat ik als gevolg van een maagdeficiëntie diverse ontstekingen had in de maag en slokdarm, die de voedsel in- en opname belemmerden.

Ik was ondervoed geraakt en had behalve ondergewicht ook een ernstig vitamine B12 tekort. Het B12 tekort verklaarde de depressiegevoelens die in dezelfde periode de kop begonnen op te steken. Het veelkoppige monster van allerlei verschillende klachten bleek gelukkig een eenvoudige medische verklaring te hebben en was relatief gemakkelijk te verhelpen.

Chikung kost energie en voedsel levert energie

Omdat ik medische hulp te lang had uitgesteld, had ik al mijn opgebouwde reserve-energie opgebruikt. Mijn leraar dr. Shen zei het altijd al en uit ervaring kan ik nu bevestigen dat je door chikung en tai-chi geen energie krijgt. Energie krijg je door de juiste voeding én als je lichaam die voeding kan opnemen.

Met medicatie en supplementaire vitamines kon ik langzaam herstellen en aansterken. De boodschap van deze anekdote is dat tai-chi en chikung je kunnen helpen om als het ware te investeren in je gezondheid, maar niet om je te genezen van een dysfunctioneel systeem wegens ziekte of een deficiëntie

Lees meer over de relatie tussen gezondheid en disciplines als tai-chi, chikung en meditatie

Mijn tweede belangrijke leraar is Sogyal Rinpoche. Ik heb hem slechts drie keer live mogen ontmoeten. De eerste keer was tijdens een bezoek van de Dalai Lama in Nederland in 2009. Hij was toen de tweede spreker. Sogyal Rinpoche maakte met zijn puntige en heldere lezing meer indruk op mij dan de Dalai Lama, die ik toen vooral een vriendelijke oude man vond. Op die bijeenkomst kocht ik direct na de lezing van Sogyal zijn beroemdste boek ‘Het Tibetaanse boek van leven en sterven’ en 2 DVD’s met lezingen.

Dit keer wil ik het hebben over het vinden van de juiste balans tussen toewijding aan de leraar en hoe je je kritische, onderzoekende houding niet verliest. De leraren die ik het meeste waardeer, zoals dr. Shen Hongxun, houden dit ook altijd aan hun studenten voor; het gaat niet om hen of hun woorden, het gaat om de inspiratie die ze willen overbrengen.

In taiji en meditatie is het wederzijdse vertrouwen tussen leraar en student belangrijk om tot een zo volledig mogelijke kennisoverdracht te komen. Overgave aan en (blind) vertrouwen in de leraar zijn echter noties waarbij menigeen de wenkbrauwen fronst. Vrijwel iedereen heeft wel eens iets meegekregen over schandalen met betrekking tot misbruik en manipulatie en daarmee ook over het beschamen van dat vertrouwen door die oosterse meesters en leraren. Kritische distantie en autonomie zijn woorden die beter klinken in westerse, kritische oren.

Tai-chi heeft zich vooral sinds het begin van de twintigste eeuw ontwikkeld tot heel diverse oefensystemen, variërend van gezondheidsgymnastiek voor senioren, wedstrijdsport en bewegingskunst. Traditioneel had men het over ‘echt’ tai-chi als de leraar en zijn leerlingen voldeden aan de principes van de tai-chi klassieken.

Wetenschappelijk onderzoek in de Verenigde Staten wijst uit dat tai-chi beter werkt als valpreventie dan conventionele oefenmethodes uit bijvoorbeeld fysiotherapeutische hoek. Dit publiceert het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde in een artikel van maart 2019. Hoewel de optimale vorm van valpreventie onduidelijk blijft, zijn tai-chi oefeningen veelbelovend besluit het artikel. De tai-chi oefeningen moeten dan wel minstens twee keer per week een uur lang worden beoefend om het gewenste resultaat op te leveren.

Wat er niet bij staat is of de deelnemers de oefeningen ook daarna moeten blijven oefenen om de resultaten vast te houden. In Nederland moet alles namelijk ook kosteneffectief zijn. Een bewezen methode voor valpreventie wordt dan wel vergoed door sommige zorgverzekeraars, maar niet in de vorm van een doorlopende cursus.

In Bhutan hebben we onder andere de tempel Chimi Lhakhang bezocht, die wordt vereerd als vruchtbaarheidstempel. Deze tempel is toegewijd aan de gekke wijze Drukpa Kinley. Hij droeg de 'crazy wisdom' van Dzogchen uit, althans dat was de bedoeling. In de volksverhalen komt voornamelijk zijn onconventionele gedrag met betrekking tot sexuele relaties en drankgebruik naar voren. Daarnaast wordt de fallus vereerd en de tempel bezocht om koppels te helpen bij het krijgen van kinderen. Geen woord verder in deze verhalen over de crazy wisdom en of die nog iemand tot verlichting heeft gebracht.

In eerdere artikelen is het onderwerp persoonlijke ontwikkeling in algemene zin besproken en in het voorgaande artikel over de relatie tussen duurzame, persoonlijke ontwikkeling en inwijding. In sommige boeddhistische tradities spreekt men over de ‘root teacher’, vrij vertaald bronleraar, wanneer men doelt op de leraar van wie men de belangrijkste inwijdingen heeft gehad.

Een van mijn eerste ontmoetingen met mijn bronleraar Shen Hongxun was in de zomer van 1995 op een tai-chi 37 cursus in een oude kostschool in België. Ik was wat later aangekomen en de oefening was al begonnen. Ik kleedde mij snel om en liep richting de oefenruimte. Toen ik door de hal naar de ingang van de zaal liep hoorde ik de klanken van de studenten al. Bij het binnenstappen van de zaal spatte de energie als het ware in mijn gezicht.

Persoonlijke ontwikkeling in relatie tot inwijding

In het vorige artikel heb je kunnen lezen hoe authentieke scholen en leraren zich onderscheiden van trainers of coaches in de zakelijke wereld en van hedendaagse spirituele leraren. Je hebt kunnen zien dat voor duurzame persoonlijke ontwikkeling meer investering en toewijding worden gevraagd. De lessen gaan dieper en kunnen daardoor ook confronterender zijn.

In het vorige artikel onderscheidden we drie hoofdcategorieën voor allerlei, niet geïnstitutionaliseerde disciplines die zich bezighouden met persoonlijke ontwikkeling. De volgende vragen zijn; wat is de relatie tussen persoonlijke ontwikkeling, stress en burn-out en welke keuze past dan het best bij jou als je hiermee aan de slag wilt gaan? In dit artikel bieden we je een persoonlijke handreiking om je te helpen bij het maken van je keuze.

Levenskunst is de vaardigheid aan het eigen lichaam te kunnen voelen wat op welk moment het best gedaan kan worden.

Rüdiger Safranski

14 maart 10:00 - 13:00
Open je energiepoorten
28 maart 10:30 - 29 maart 16:30
Taiji 37 workshop in België
23 mei 10:00 - 13:00
Open je energiepoorten

Stichting YinYang Harmony

Frans van Heel

 06 543 45 231

[email protected]

Volg ons op Facebook