Blog

Blogs 

Als YinYang Harmony willen we aansluiten bij jouw persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast zoeken we ook de verbinding met maatschappelijke ontwikkelingen. Wij gaan er vanuit dat iedereen, of je nu bankier of werkloos bent, wordt beïnvloed door de samenleving. Wij streven ernaar je bewust te maken van die invloeden om ervan te leren.

Mijn tweede belangrijke leraar is Sogyal Rinpoche. Ik heb hem slechts drie keer live mogen ontmoeten. De eerste keer was tijdens een bezoek van de Dalai Lama in Nederland in 2009. Hij was toen de tweede spreker. Sogyal Rinpoche maakte met zijn puntige en heldere lezing meer indruk op mij dan de Dalai Lama, die ik toen vooral een vriendelijke oude man vond. Op die bijeenkomst kocht ik direct na de lezing van Sogyal zijn beroemdste boek ‘Het Tibetaanse boek van leven en sterven’ en 2 DVD’s met lezingen.

Sogyal Rinpoche overleden

Sogyal Rinpoche overleden

Ondanks dat ik hem maar drie keer live heb gezien, heb ik toch het gevoel dat ik hem bijna net zo goed ken als mijn bronleraar dr. Shen. Dat komt door de vele video’s die op internet van hem beschikbaar zijn gesteld. Deze bekijk ik nog regelmatig, omdat ze blijven inspireren. Sogyal Rinpoche is helaas 28 augustus 2019 op 72-jarige leeftijd in een ziekenhuis in Thailand overleden aan de complicaties van een operatie om hem te redden van leverkanker.
Er zijn frappante overeenkomsten tussen mijn twee belangrijkste leraren. Ze zijn beiden overleden op 72-jarige leeftijd aan de gevolgen van leverkanker. Ze waren allebei omstreden vanwege aspecten van hun gedrag. Maar ze waren beiden ook geniaal in wat ze deden. Dr. Shen vanwege zijn kwaliteiten om de energie van mensen en de omgeving te beïnvloeden.
Sogyal Rinpoche in zijn taalgebruik, als schrijver en met zijn podiumpresentatie. Maar nog meer in de wijze waarop hij van een enigszins obscure boeddhistische leer (vayrayana en dzogchen) een heldere boodschap voor de uitdagingen van het moderne leven wist te maken. Allebei raakten ze met hun boodschap aan de kern van de leer en daarmee ook aan het wezen van het menselijk leven.

De kern van het Vajrayana boeddhisme

Van Sogyal Rinpoche heb ik geleerd na te denken over de boodschap die je nu eigenlijk wilt overdragen. Impliciet daagde hij me steeds opnieuw uit de vraag te stellen: ‘waar gaat het nu eigenlijk om? ‘Het’ is in dit niet geval niet alleen de leer, of het geleerde, maar ook ‘het leven’. Wat brengt de lesstof c.q. het geleerde mij in relatie tot vragen als: ‘waar kom ik vandaan, waarom ben ik hier en waar ga ik naartoe’?
Hij deed mij inzien dat het belangrijk is je antwoorden zo duidelijk te formuleren alsof je het uitlegt aan een beginnende leerling. Ook al weet je dat al je antwoorden op een bepaalde manier ook een tijdelijk karakter hebben. Er zijn namelijk altijd betere formuleringen te bedenken om de essentie van het leven uit te drukken.
In de laatste jaren van zijn leven dat ik Sogyal heb leren kennen was zijn inzicht geconsolideerd tot één bron van kennis waaruit hij alle antwoorden voor vragen over het leven kon putten. Zijn lezingen gaan dan ook niet meer over het boeddhisme maar over wat het boeddhisme en de boeddha-natuur kunnen betekenen voor de mens met al zijn vragen en lijden. Niet alleen door goed uit te leggen hoe je iets beoefent, maar vooral waarom.

Helder formuleren van de kennis van dr. Shen Hongxun

Dr. Shen droeg zijn diepste inzichten uit door een directe transmissie van geest tot geest. Op mijn wat en waarom vragen na zo’n transmissie antwoordde hij altijd kortweg met: ‘study and you discover’. Ik studeer nog steeds en het lijkt erop dat de antwoorden langzaam beginnen op te lichten. Ze bevinden zich nog enigszins in de verte, maar ze komen steeds dichterbij en worden steeds helderder.
Ik hoop dat er een moment komt dat ik mijn verworven kennis net zo puntig en helder kan formuleren als Sogyal Rinpoche voor het Vayrayana boeddhisme deed. Ik streef ernaar in de (nabije) toekomst, op vergelijkbare wijze de kennis en inzichten van dr. Shen te gaan formuleren.

Dit keer wil ik het hebben over het vinden van de juiste balans tussen toewijding aan de leraar en hoe je je kritische, onderzoekende houding niet te verliest. De leraren die ik het meeste waardeer, zoals dr. Shen Hongxun, houden dit ook altijd aan hun studenten voor; het gaat niet om hen of hun woorden, het gaat om de inspiratie die ze willen overbrengen.

In taiji en meditatie is het wederzijdse vertrouwen tussen leraar en student belangrijk om tot een zo volledig mogelijke kennisoverdracht te komen. Overgave aan en (blind) vertrouwen in de leraar zijn echter noties waarbij menigeen de wenkbrauwen fronst. Schandalen over misbruik en manipulatie en dus over het beschamen van vertrouwen hebben we inmiddels allemaal wel iets meegekregen. Kritische distantie en autonomie zijn woorden die beter klinken in westerse, kritische oren.

Tai-chi heeft zich vooral sinds het begin van de twintigste eeuw ontwikkeld tot heel diverse oefensystemen, variërend van gezondheidsgymnastiek voor senioren, wedstrijdsport en bewegingskunst. Traditioneel had men het over ‘echt’ tai-chi als de leraar en zijn leerlingen voldeden aan de principes van de tai-chi klassieken.

Wetenschappelijk onderzoek in de Verenigde Staten wijst uit dat tai-chi beter werkt als valpreventie dan conventionele oefenmethodes uit bijvoorbeeld fysiotherapeutische hoek. Dit publiceert het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde in een artikel van maart 2019. Hoewel de optimale vorm van valpreventie onduidelijk blijft, zijn tai-chi oefeningen veelbelovend besluit het artikel. De tai-chi oefeningen moeten dan wel minstens twee keer per week een uur lang worden beoefend om het gewenste resultaat op te leveren.

Wat er niet bij staat is of de deelnemers de oefeningen ook daarna moeten blijven oefenen om de resultaten vast te houden. In Nederland moet alles namelijk ook kosteneffectief zijn. Een bewezen methode voor valpreventie wordt dan wel vergoed door sommige zorgverzekeraars, maar niet in de vorm van een doorlopende cursus.

In Bhutan hebben we onder andere de tempel Chimi Lhakhang bezocht, die wordt vereerd als vruchtbaarheidstempel. Deze tempel is toegewijd aan de gekke wijze Drukpa Kinley. Hij droeg de 'crazy wisdom' van Dzogchen uit, althans dat was de bedoeling. In de volksverhalen komt voornamelijk zijn onconventionele gedrag met betrekking tot sexuele relaties en drankgebruik naar voren. Daarnaast wordt de fallus vereerd en de tempel bezocht om koppels te helpen bij het krijgen van kinderen. Geen woord verder in deze verhalen over de crazy wisdom en of die nog iemand tot verlichting heeft gebracht.

In eerdere artikelen is het onderwerp persoonlijke ontwikkeling in algemene zin besproken en in het voorgaande artikel over de relatie tussen duurzame, persoonlijke ontwikkeling en inwijding. In sommige boeddhistische tradities spreekt men over de ‘root teacher’, vrij vertaald bronleraar, wanneer men doelt op de leraar van wie men de belangrijkste inwijdingen heeft gehad.

Een van mijn eerste ontmoetingen met mijn bronleraar Shen Hongxun was in de zomer van 1995 op een tai-chi 37 cursus in een oude kostschool in België. Ik was wat later aangekomen en de oefening was al begonnen. Ik kleedde mij snel om en liep richting de oefenruimte. Toen ik door de hal naar de ingang van de zaal liep hoorde ik de klanken van de studenten al. Bij het binnenstappen van de zaal spatte de energie als het ware in mijn gezicht.

Persoonlijke ontwikkeling in relatie tot inwijding

In het vorige artikel heb je kunnen lezen hoe authentieke scholen en leraren zich onderscheiden van trainers of coaches in de zakelijke wereld en van hedendaagse spirituele leraren. Je hebt kunnen zien dat voor duurzame persoonlijke ontwikkeling meer investering en toewijding worden gevraagd. De lessen gaan dieper en kunnen daardoor ook confronterender zijn.

In het vorige artikel onderscheidden we drie hoofdcategorieën voor allerlei, niet geïnstitutionaliseerde disciplines die zich bezighouden met persoonlijke ontwikkeling. De volgende vragen zijn; wat is de relatie tussen persoonlijke ontwikkeling, stress en burn-out en welke keuze past dan het best bij jou als je hiermee aan de slag wilt gaan? In dit artikel bieden we je een persoonlijke handreiking om je te helpen bij het maken van je keuze.

De beste oefeningen tegen rugpijn zijn die rugoefeningen die je makkelijk inpast in je dagelijks leven. Weinig mensen nemen of hebben de tijd om dagelijks een apart moment te reserveren voor oefeningen tegen hun rugpijn.

Wil je aan de slag met persoonlijke ontwikkeling, persoonlijke effectiviteit, omgaan met stress en burn-out? Dan stap je in een onoverzichtelijk woud van trainingen, workshops, persoonlijke coaching en opleidingen. Hoe maak je een keuze? Wij hebben het woud voor jou onderverdeeld in 3 categorieën.

Levenskunst is de vaardigheid aan het eigen lichaam te kunnen voelen wat op welk moment het best gedaan kan worden.

Rüdiger Safranski

16 november 10:00 - 13:00
Open je energiepoorten
18 januari 10:00 - 13:00
Open je energiepoorten
14 maart 10:00 - 13:00
Open je energiepoorten
28 maart 10:30 - 29 maart 16:30
Taiji 37 workshop in België
23 mei 10:00 - 13:00
Open je energiepoorten

Stichting YinYang Harmony

Frans van Heel

 06 543 45 231

[email protected]

Volg ons op Facebook