Blogs
Als YinYang Harmony willen we aansluiten bij jouw persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast zoeken we ook de verbinding met maatschappelijke ontwikkelingen. Wij gaan er vanuit dat iedereen, of je nu bankier of werkloos bent, wordt beïnvloed door de samenleving. Wij streven ernaar je bewust te maken van die invloeden om ervan te leren.
Ik zit op mijn bed met een kopje thee. In mijn hand heb ik mijn Iphone zeven vast. Na het klikken op de goede link verschijnt het gezicht van Frans en de andere deelnemers op mijn scherm. Ik ben inmiddels gewend geraakt aan het vreemde gevoel alsof we écht bij elkaar in een ruimte zitten. De les duurt ongeveer twee uur waarbij Frans ons nieuwe kennis overdraagt over de volgende stap binnen ons meditatieproces en onze vragen beantwoordt.
Het is zeven uur s’ ochtends, met moeite verlaat ik het warme nest om mij klaar te maken voor mijn ochtendritueel. Ik vul mijn thermoskan met warm water en trek mijn bergschoenen aan. Een stem zegt tegen me: "Ga nog lekker even liggen, het heeft geen haast!"
Maar ik laat mij niet weerhouden en spreek mezelf toe: "Nee, ik zal sterk zijn! Mantra meditatie heeft discipline en overgave nodig."
In Bhutan wordt de traditie van het Tibetaanse boeddhisme beoefend. De spirituele beleving onder de bevolking is vooral concreet en doorspekt van smeuïge verhalen. Zo bezochten we op onze pelgrimsreis een tempel bij het dorp Chimi Lhakhang die is toegewijd aan de gekke wijze Drukpa Kinley. Hij werd om diverse redenen zo genoemd. Onder de ingewijden werd hij zo genoemd omdat hij de leer van de 'crazy wisdom' van Dzogchen uitdroeg.
Ik ben Lin Wu Adams. Ik heb een Chinese vader en een Nederlandse moeder. Door mijn Chinese vader was ik al bekend met het begrip chikung. Ik ben nu 25 jaar en de laatste jaren ben ik mij steeds meer gaan interesseren in oefeningen om de chi te activeren. Zo kwam ik uiteindelijk bij YinYang Harmony en Frans van Heel terecht.
Veel innerlijke onrust wordt veroorzaakt doordat we ons zorgen maken. We maken ons zorgen door allerlei informatie die we van de massamedia en internetplatform krijgen over ziektes, zoals corona, en de vernietiging van de natuur. Vervolgens maken we ons zorgen over wat we allemaal kunnen verliezen en over wat we (nog) niet hebben.
Veel artiesten, denkers en leiders zijn groot geworden door hun angst om niets te hebben betekend in het leven. Zij vonden niets erger dan te leven en te sterven zonder iets van betekenis achter te hebben gelaten. Iedereen heeft ten diepste deze angst, die je tegelijkertijd als een stervensangst en als een levensangst kunt zien. Deze angst gaat namelijk terug naar de kernvragen van het menselijk leven zoals: waarom ben ik hier en wat doe ik hier?
Angst heeft evolutionair gezien een functie bij reële gevaren. Je hebt een reële angst voor iets dat vijandig en sterker is dan jij. De evolutionair 'ingebouwde' reacties zijn bedoeld om je lichaam te prepareren voor een gevecht of vlucht, zodat je kunt overleven. Door politieke stabiliteit is angst in de westerse samenleving voornamelijk gerelateerd aan bezorgdheid en niet zozeer aan concrete gevaren. Dat is ook de reden waarom sommige mensen het gevaar bewust gaan opzoeken; ze worden in het dagelijks leven te weinig geconfronteerd met echt gevaar.
Vrijheid vinden wij in het westen heel belangrijk. Wij doen alsof het een grondrecht van ieder mens is, ongeacht de tijd en de cultuur waarin je leeft. Het is echter een sterk historisch en cultureel bepaald begrip. In feite beperkt zich de gewenste en beoogde vrijheid tot een elite van de wereldbevolking. Nog steeds zijn relatief weinig mensen zodanig vrij van beperkingen om zich te ontwikkelen en te leven zoals zij zich dat wensen.
Als we het hebben over 'geheim' tai-chi dan bedoelen we vooral dat het door bijna niemand meer wordt beoefend. In de regio waar het vandaan komt, Siming in het zuiden van China, is het verloren gegaan tijdens de tweede wereldoorlog. Een groot deel van de bevolking, in het bijzonder de mensen die werden geassocieerd met vechtkunst, is aldus dr. Shen toen gevlucht voor of vermoord door de Japanners. Hij vertelde dat zijn leraar de enige was die deze ramp had overleefd en deze kennis van het oorspronkelijke tai-chi 37 aan hem kon overdragen. Deze leraar was zijn schoonvader Xia Zixin (1902-1978).
Nu er niet meer over de wereld gereisd mag worden en we toch enigszins gedwongen thuis zitten, hebben we ongewild de mogelijkheid ons te verdiepen in het innerlijk reizen. Lezen, film kijken en dromen zijn allemaal vormen van innerlijke reizen. Ook mediteren noemen we wel eens innerlijk reizen. Sterker nog, ik heb die ‘reis’ in mijn boek De weg van meditatie naar integratie beschreven in negen fasen.