Skip to main content

Recensie boek: De weg van meditatie naar integratie

dinsdag 02 april 2024
Frans van Heel

Onderstaande recensie is in 2018 geschreven door Frank Wissink in tijdschrift voor Yoga

Het boek, dat als subtitel ‘Over de effectiviteit van meditatie en de integratie in het dagelijks leven! draagt, is een diepgaand onderzoek naar het nut en de effecten van meditatie. De auteur Frans van Heel is een leraar op het gebied van meditatie, Taji Quan en Qigong en heeft deze disciplines geïntegreerd tot één systeem, hij heeft daarmee de waarde van synthese ontdekt.

Zen parabel

Het boek doet me denken aan de Zenparabel ‘Het temmen van de os’, die in een reeks van tien illustraties de spirituele ontwikkelingsweg schetst. Niet de oude uitvoering die uit acht plaatjes bestaat, waarbij het achtste plaatje de totale leegte van Satori uitbeeldt, maar de versie van de Chinese Zenmeester Kakuan, die aan de oorspronkelijke serie plaatjes er twee toevoegde die uitbeelden hoe de inzichten en kwaliteiten, opgedaan tijdens Satori, worden ingezet om een bijdrage te kunnen leveren aan een betere samenleving.

In zijn boek namelijk, beschrijft Van Heel dat alleen maar verzonken blijven in een diep meditatieve staat je noch als individu vooruit helpt, noch als maatschappij in zijn geheel. Het boek begint met een inleiding over wat meditatie is en waarom het heilzaam kan zijn. Er wordt hierbij niet gekozen voor een bepaald soort meditatie.

Om het proces van meditatie naar integratie duidelijk te maken, gebruikt hij het zogenaamde U model, ontworpen door Otto Scharmer, een Duitse hoogleraar die in de VS woont en werkt. Het U model is oorspronkelijk een model om communicatieprocessen te beschrijven, maar Van Heel ziet in zijn boek de mogelijkheid om dit model te blenden.

In het tweede deel van zijn boek beschrijft Van Heel de linkerpoot van het U model; het zich steeds verdiepende meditatieproces tot aan de diepste staat van meditatieve verzonkenheid. Dan, in deel drie, wordt de rechterpoot van de U, de weg van integratie beschreven Deze verloopt veelal spontaan, maar de mediterende heeft ook de mogelijkheid om de in meditatie ontdekte kwaliteiten bewust in de zetten.

Goede gids om inzicht te krijgen in het meditatie- en integratieproces

Met deze drie delen heeft hij een helder boek geschreven en een goede gids om inzicht te krijgen in het meditatie- en integratieproces. Van Heel beschrijft elke fase uitgebreid, met de mogelijke valkuilen en gelardeerd met veel voorbeelden waarbij hij beeldende symbolen gebruikt. Ik kon niet overal meegaan in zijn denkbeelden. Zoals bij de fase van Karmisch inzicht, waarbij de mediterende inzicht zou hebben in het verleden en de toekomst van anderen. Weliswaar één van yoga-siddhis, maar daar haakte ik even af.  Niettemin, een uiterst helder boek en een goede gids om inzicht te krijgen in het meditatie- en integratieproces.

Zen parabel