Blog

Als we het hebben over 'geheim' tai-chi dan bedoelen we vooral dat het door bijna niemand meer wordt beoefend. In de regio waar het vandaan komt, Siming in het zuiden van China, is het verloren gegaan tijdens de tweede wereldoorlog. Een groot deel van de bevolking, in het bijzonder de mensen die werden geassocieerd met vechtkunst, is aldus dr. Shen toen gevlucht voor of vermoord door de Japanners. Hij vertelde dat zijn leraar de enige was die deze ramp had overleefd en deze kennis van het oorspronkelijke tai-chi 37 aan hem kon overdragen. Deze leraar was zijn schoonvader Xia Zixin (1902-1978).

Dit systeem behoorde tot de zogenaamde nanpai oftewel zuidelijke school van tai-chi chuan. Een van de belangrijkste verschillen tussen tai-chi van de zuidelijke en noordelijke school is dat de eerste, aldus dr. Shen, vooral geïnspireerd is door het boeddhisme en veel minder door het taoïsme. De combinatie van tai-chi en spontane beweging is het wezenlijke kenmerk van dit systeem.

Een 'generaal' zou deze oefeningen honderden jaren geleden aan de bevolking hebben geleerd, zodat ze zich konden verdedigen tegen de regelmatige aanvallen van piraten en andere bandietenbendes. Deze generaal maakte bij de gevechtstraining onder andere gebruik van bewegingen waar de mensen vertrouwd mee waren door hun dagelijkse werkzaamheden. De gevechtskwaliteit van de oefening droeg hij mentaal over wanneer de beoefenaars zich in de staat van spontane beweging bevonden.

Tai-chi SaQi

Dr. Shen heeft dit systeem, dat hij zelf meestal tai-chi saqi (saqi = 37) noemde, nooit gestructureerd gedoceerd aan zijn studenten. Een andere reden waarom het oorspronkelijke systeem geheim was, is dat de oefeningen als het ware verborgen zitten in de houdingen en de bewegingsvorm van de Yang-stijl.

Als hij lesgaf over de tai-chi 37 houdingen, vertelde hij tussendoor hoe een bepaalde houding overeenkwam met de oorspronkelijke oefening. zoals hij die had geleerd. Vaak gaf hij daar dan ook een korte demonstratie van. In de oefening waar wij mee aan de slag gingen begonnen we altijd vanuit een van de 37 stil staande houdingen. Bij sommige studenten zag je dan links en rechts spontaan de beweging die hij eerder had gedemonstreerd tevoorschijn komen.

Opvallend is dat de meeste oorspronkelijke oefeningen niet beginnen vanuit een stilstaande houding, maar met een eenvoudige beweging. Door deze beweging op de juiste manier te herhalen ontstaat spontane beweging en vanuit die spontane beweging kunnen nieuwe variaties op het thema van de specifieke beweging ontstaan.

Hieronder een aantal oefeningen uit dit systeem:

1. 'Omhoog scheppen'

  1. Begin altijd eenvoudig eenvoudig. In dit geval door met enkele stappen naar voren en naar achteren te lopen, waarbij je erop let dat je geen onderbreking hebt bij het veranderen van richting.
  2. Zwaai je armen van onderuit naar voren, omhoog en zijwaarts naar beneden. Zorg ervoor dat je ellebogen nooit achter je lichaam komen en dat je je armen lang maakt tijdens het zwaaien.
  3. Als je die flow hebt leg je een intentie in het eerste opwaartse moment van de beweging alsof je een mand met koren in de hand houdt en dat uit de mand om hoog werpt om het kaf van het koren te scheiden.
  4. Vervolgens breng je in datzelfde momentum je aandacht naar je dantian en knijp je als het ware de dantian samen op het moment dat de handen bij elkaar komen. Vergelijkbaar met knijpen/persen dat je in de tai-chi houding Ji doet.
  5. Daarna kun je in datzelfde momentum de dantian ook nog iets naar de lies van de voorste voet toedraaien, alsof je de dantian samendrukt in de lies.

2. Op een been staan in de houding van de krijger

Deze oefening heeft verwantschap met de krijger asana van het hatha yoga. In deze houding druk je de handpalmen boven je hoofd tegen elkaar en tegelijkertijd maak je lengte door verder boven je hoofd uit te reiken. Volgens dr. Shen is onderstaande oefening de bron van de taiji 37 houding Jinji Duli. De ‘gouden haan’ van Jinji Duli kun je zien als een vechthaan / 'krijger' die trots rondschrijdt. 
Je voeten staan op twee voetlengtes achter elkaar op heupbreedte.Open het gebied tussen je schouderbladen, door de schouderbladen uit elkaar te drukken en vanuit de wervelkolom omhoog te strekken en als het ware je kruin richting de handen te duwen. De armen blijven gedurende de hele oefening langszij de oren.
Kantel vanuit de heupen iets naar voren en strek het achterste been naar achteren, door vanuit mingmen je hiel in de grond te drukken. Zorg dat je lichaam van je handen tot je achterste hiel gedurende de hele oefening op één lijn blijft.
Zink in je standbeen en kantel iets verder naar voren met je bovenlichaam, nog steeds op één lijn. Als je voelt dat je stevig in balans staat, laat je je achterste voet iets loskomen van de grond. Houd deze positie even aan en kantel niet gelijk door. Houd de handen en het achterste been op één lijn.
Pas als je zeker weet dat je stevig in balans staat kantel je heel langzaam steeds verder tot je lichaam een T maakt. Zorg dat je hele lichaam, in het bijzonder de wervelkolom, in twee richtingen lang maakt. Vanuit het gebied ter hoogte van je hart c.q. tussen de schouderbladen richting je kruin en handen. Vanuit mingmen, het diepste punt in je onderrug, richting je hiel.

3. Benenoefening

Er zijn weinig oefening die specfiek gericht zijn op de benen. Onderstaande is een van de belangrijkste. De authentieke variant van Simingpai is hangend aan een tak. Dat lijkt een onmogelijke oefening, maar is ook te doen op oudere leeftijd. In deze hangende variant versterkt de oefening niet alleen je spieren en pezen, maar ze helpt je ook om je rug open te laten vallen.

A. Staande oefening

Begin met steun door je vast te houde, zodat je je balans niet gemakkelijk verliest. Als je voelt dat je goed in balans staat kun je de steun loslaten. Je mag bij deze oefening naar je voet kijken om het lemniscaatpatroon dat je maakt in beeld te houden. Als je het gevoel van dat patroon in al zijn dimensies duidelijk hebt kijk je zoals altijd in de verte.

B. Hangende oefening

Hoewel het een pittige oefening is, kan je deze op elke leeftijd beoefenen. Begin met een stil hangen. Voel hoe lang dat goed gaat en stop op tijd. Als je lichaam na een tijd is gewend aan deze belasting kun je beginnen met een paar kleine bewegingen. Daarna kun je het steeds dynamischer en langer doen. Maak er geen prestatie-oefening van maar concentreer op het laten vallen van het heiligbeen, dat de beweging wordt aangestuurd vanuit de buik en op het vinden van een flow. Stop op tijd, zodat je nog een paar seconden stil kunt hangen.

 4. Graan malen

Deze oefening heeft overeenkomst met het eerste deel van de beweging Danbian. Het extra element zit erin dat je bij deze oefening de handen bij het terughalen ook naar beneden drukt.. In het terughalen bouw je een kracht op in het dantian-gebied. Dat doe je door je onderbuikspieren in te trekken en je voor te stellen dat je de dantian als een ballon klem zet in je voorste lies. De dantian 'floept' als het ware als een ballon door die lies naar voren. Vervolgens haal je die kracht weer terug.
Tegelijkertijd kun je je voorstellen dat er iemand vanuit een lage houding op je af komt stormen, die je met de handen opvangt, klem zet tussen de grond en je handen en vervolgens weer van je af duwt, terwijl je voorste voet naar voren zet. De achterste voet haal je bij, om stevig te blijven staan. Deze stap heet op zijn Engels 'sheep step'. Kijk naar filmpjes over schapen op internet om te zien waarom.

5. Steigerend paard

Deze oefening vind je als Ma TengFa terug in het derde deel van de vorm. Belangrijkste is dat je met je aandacht diep in je lichaam gaat, te beginnen bij je bekkenbodem. En dat je vervolgens je inwendige spieren (in het bijzonder van je buik) gebruikt om de wervels van beneden naar boven als het ware uit elkaar te trekken tot je bij je schouderbladen bent. Van daaruit gaat je aandacht naar het openen van de schouderbladen en stel je je voor dat de voorkant van je vuisten naar voren willen. Op het moment dat je vuisten naar voren gaan ontspan je je buikspieren.

6. Spelen van de luit

Bij de Simingpai versie van deze oefening kun je in eerste instantie gewoon rechtop staan met de voeten naast elkaar en de armen gespreid op schouderhoogte. De arbeid lever je vooral van binnenuit door je dantian in te trekken en via de rug over de armen de vingertoppen 'naar binnen' te trekken. Vervolgens laat je de buikspieren los en openen de handen zich weer. Hiervan maak je een vloeiende beweging vergelijkbaar met de beweging van een kwal die meedeint op de golven van het water. Wanneer je de strekking goed laat doorstromen naar de vingers gaan deze vanzelfbewegen alsof ze een snaarinstrument bespelen.
De kracht van de beweging is in eerste instantie vooral naar binnen gericht als de armen naar elkaar toe bewegen. Je kunt je voorstellen dat je iets wilt breken tussen je onderarmen.

" Wat ben ik? Ben ik de gloeilamp die het licht overbrengt, of ben ik het licht waarvan de gloeilamp het voertuig is. Joseph Campbell "
Geen activiteiten gevonden

Stichting YinYang Harmony

Frans van Heel

 06 543 45 231

[email protected]

Volg ons op Facebook