Blog

Elk jaar organiseert Fysius Rugexperts de Nationale Week tegen Rugpijn. Dit is een van de vele initiatieven om aandacht te vragen voor de rug en rugklachten. Als stichting YinYang Harmony dragen wij hieraan graag bij door een paar goede rugoefeningen aan je uit te leggen.

Voorkomen is beter dan genezen

Fysius benadert rugpijn vooral curatief, oftewel achteraf als de betrokken persoon al patiënt is. Feit blijft dat steeds meer mensen op steeds jongere leeftijd rugklachten hebben. In tegenstelling tot vroeger ontstaan rugklachten in de huidige tijd grotendeels niet meer door fysiek zwaar werk, maar door het langdurig stil zitten.

Zoals wij in ons vorige blog al aangaven, is beweging de oplossing. Speciaal voor deze nationale week tegen de rugpijn bieden wij je verschillende oefeningen om de rug te versterken en flexibeler te maken. Je verkleint de kans op rugklachten aanzienlijk als je onderstaande oefeningen dagelijks doet.

Oefening 1: de rug versterken

Rug versterken YinYangHarmony

  • Sta met lange benen, gestrekt maar niet overstrekt, rechtop en buig voorover terwijl je je kin en borstkast optilt om naar voren te kijken.
  • Terwijl je voorover buigt, laat je de armen zo ontspannen mogelijk hangen.
  • Buig tot een hoek van ongeveer 90 graden en probeer je (onder)rug zo mogelijk te maken door je borstkast op te tillen.
  • Houd deze positie zo’n 15 tellen aan om de lage rugspieren te trainen.
  • Kom omhoog door je lichaam te kantelen, je knieën te buigen en je heupen als het ware onder je schouders te brengen. Kom dan vanuit je benen omhoog.
  • Blijf minimaal 5 tellen ontspannen rechtop staan.

Oefening 2: de rug strekken met steun

Als je al rugklachten hebt kun je beginnen met de volgende oefening. Door te leunen hoeft je onderrug je lichaam niet te dragen:

Leunen op stoel YinYangHarmony

Daardoor versterk je niet je lage rugspieren. De nadruk ligt meer op de rek.

Je doet verder min of meer hetzelfde als in oefening 1:

  • Leg de handen over elkaar op een steun, zoals hier de leuning van een stoel. De steun moet ongeveer op heuphoogte zijn.
  • 15 seconden voorover leunen, borstkast optillen en rekken door met de handen naar voren en iets omhoog te reiken.
  • Dan naar de steun toelopen en vanuit de steun langzaam recghtop komen om je rug niet te belasten.
  • Minimaal 5 seconden ontspannen rechtop staan of een paar pasjes lopen.

Oefening 3: de rug versterken en strekken

Dit is een combinatie van de twee bovenstaande oefeningen, waarbij je tegelijkertijd je rug versterkt en rekt.

Je kunt deze oefening statisch doen, zoals in oefening 1. Je kunt de oefening wat dynamischer maken door wiegende, schommelende beweging met de rug te maken terwijl je vooruit strekt.

Ook bij deze oefening weer 15 seconden voorover buigen en minimaal 5 seconden rechtop ontspannen.

Rug oprekken YinYangHarmony

Oefening 4

Oefening 4 is een dynamische oefening waarbij je de rug om de lengteas draait en naar voren buigt. Maak met de armen grote cirkels, zodat je ook de schouderbladen mee beweegt.
Zie hoe de armen als het ware over elkaar heenrollen voordat je omhoog komt, bijvoorbeeld als je naar rechts buigt dan verleng je vanuit de rug de linkerarm om onder de rechter door te steken. Zo wordt de oefening nog dynamischer voor de rug.
Let op: bij het omhoog komen de borstkast optillen en voor je gevoel de heupen onder de schouder brengen. Dus niet vanuit je rug (bol) omhoog komen.

Oefening 5

Oefening 5 is een variant op oefening 4. Herken hoe de beoefenaar nu ook achterover strekt en grotere hoeken maakt bij het voorover buigen. Buig niet dieper dan 90 graden.

Bekijk ook de video van oefening 4

" We zijn geen menselijke wezens die een spirituele ervaring, maar spirituele wezens die een menselijke ervaring hebben "

Pierre Teilhard de Chardin

Avondtraining tai-chi en chikung
Datum 2 juni 19:30 - 21:00
Boek deze activiteit!

Kom kennis maken op onze wekelijkse avondtraining

Zoals elke zomer gaan we ook nu weer samen buiten trainen. De nadruk zal liggen op bewegingsoefeningen in de vorm van tai-chi, chikung en meditatief bewegen.

Iedereen is welkom. De trainingen worden aangepast aan de deelnemers.

Praktische informatie

  • De locatie is in park Brakkenstein, iets ten noorden van de aangegeven locatie landgoed Brakkesteyn. Bij regen, grote kans op regen, of als het al veel geregend heeft zal de les niet doorgaan. Bij twijfel stemmen we telefonisch met elkaar af.
  • Neem je eigen drinken, goed humeur en gemakkelijk zittende kleding mee. Anti-muggenspul kan praktisch zijn.
  • €10 contant, te betalen bij aanvang
Avondtraining tai-chi en chikung
9 juni 19:30 - 21:00
Boek deze activiteit!

Kom kennis maken op onze wekelijkse avondtraining

Zoals elke zomer gaan we ook nu weer samen buiten trainen. De nadruk zal liggen op bewegingsoefeningen in de vorm van tai-chi, chikung en meditatief bewegen.

Iedereen is welkom. De trainingen worden aangepast aan de deelnemers.

Praktische informatie

  • De locatie is in park Brakkenstein, iets ten noorden van de aangegeven locatie landgoed Brakkesteyn. Bij regen, grote kans op regen, of als het al veel geregend heeft zal de les niet doorgaan. Bij twijfel stemmen we telefonisch met elkaar af.
  • Neem je eigen drinken, goed humeur en gemakkelijk zittende kleding mee. Anti-muggenspul kan praktisch zijn.
  • €10 contant, te betalen bij aanvang
Open je energiepoorten
13 juni 10:00 - 13:00
Boek deze activiteit!

Doe mee met mediteren, chikung en tai-chi

Mediteren, chikung en tai-chi zijn de pijlers van ons oefensysteem. We zullen in deze zomerse workshopcyclus steeds aan alledrie onderwerpen aandacht besteden. Het centrale thema is 'het openen van je energiepoorten zijn', omdat dit basis is om:

  • je energie beter door te laten stromen
  • je energie in balans te brengen
  • minder snel klachten te krijgen
  • klachten te verminderen of te verhelpen
  • rustiger in je hoofd te worden
  • mentaal beter weerbaar te zijn tegen invloeden van buitenaf

Iedereen kan meedoen

De workshops staan open voor iedereen. Afhankelijk van de achtergrond en behoefte van de deelnemers op die dag wordt de invulling van het programma voor die dag aangepast; meer nadruk op mediteren, chikung of juist tai-chi.

Bij de meditatie focussen we ons op de mantrameditatie, met de mogelijkheid om persoonlijke ondersteuning te krijgen bij of aanvulling te krijgen op de geleerde technieken. Deze basismeditatie is een belangrijke voorwaarde voor een optimale chikung - of tai-chi beoefening. De rust die je verwerft door de meditatie helpt je bij het vinden van de juiste balans tussen inspanning en ontspanning, rust en beweging.

Bij de chikung richten we ons op eenvoudige oefeningen met een diepe werking op de gewrichten en energiedoorstroming. Daarnaast beoefenen we de staande-houdingmeditatie, waarbij je leert hoe vanuit diepe innerlijke rust, vanzelf beweging ontstaat.

Bij de tai-chi gaan we verder op het pad dat bij de chikung oefening zijn ingeslagen, maar dan met behulp van tai-chi houdingen.

Praktische informatie

Deze zomer kun je meedoen met meerdere workshops onder dit thema. Afhankelijk van het weer en de belangstelling 1 of 2 keer per maand. De nieuwe datums worden te zijner tijd bekend gemaakt.

Neem het volgende mee:

  • €30,00 bij aanvang contant betalen
  • drinken en eten
  • gemakkelijk zittende kleding en schoeisel
  • deken en zitkussen voor de meditatie en de lunch

Na de workshop vanaf 13:00 uur is iedereen uitgenodigd om te blijven zitten om na te praten onder het genot van het eten en drinken dat we zelf hebben meegebracht.

De workshops zullen plaats hebben in park Brakkenstein, nabij landgoed Brakkesteyn ongeveer ter hoogte van SSH& Sterrenbosch bij de Radbouduniversiteit van Nijmegen.
Dit betekent dat we afhankelijk zijn van het weer. Wanneer het regent, serieuze dreiging van regen, of als het voorafgaand aan de workshop al veel heeft geregend zal de workshop niet doorgaan. Bij twijfel stemmen we telefonisch met elkaar af.

Avondtraining tai-chi en chikung
16 juni 19:30 - 21:00
Boek deze activiteit!

Kom kennis maken op onze wekelijkse avondtraining

Zoals elke zomer gaan we ook nu weer samen buiten trainen. De nadruk zal liggen op bewegingsoefeningen in de vorm van tai-chi, chikung en meditatief bewegen.

Iedereen is welkom. De trainingen worden aangepast aan de deelnemers.

Praktische informatie

  • De locatie is in park Brakkenstein, iets ten noorden van de aangegeven locatie landgoed Brakkesteyn. Bij regen, grote kans op regen, of als het al veel geregend heeft zal de les niet doorgaan. Bij twijfel stemmen we telefonisch met elkaar af.
  • Neem je eigen drinken, goed humeur en gemakkelijk zittende kleding mee. Anti-muggenspul kan praktisch zijn.
  • €10 contant, te betalen bij aanvang
Avondtraining tai-chi en chikung
23 juni 19:30 - 21:00
Boek deze activiteit!

Kom kennis maken op onze wekelijkse avondtraining

Zoals elke zomer gaan we ook nu weer samen buiten trainen. De nadruk zal liggen op bewegingsoefeningen in de vorm van tai-chi, chikung en meditatief bewegen.

Iedereen is welkom. De trainingen worden aangepast aan de deelnemers.

Praktische informatie

  • De locatie is in park Brakkenstein, iets ten noorden van de aangegeven locatie landgoed Brakkesteyn. Bij regen, grote kans op regen, of als het al veel geregend heeft zal de les niet doorgaan. Bij twijfel stemmen we telefonisch met elkaar af.
  • Neem je eigen drinken, goed humeur en gemakkelijk zittende kleding mee. Anti-muggenspul kan praktisch zijn.
  • €10 contant, te betalen bij aanvang

Stichting YinYang Harmony

Frans van Heel

 06 543 45 231

[email protected]

Volg ons op Facebook