Blog
×

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 222 niet laden

De medische wetenschap waarschuwt dat te weinig beweging in de nabije toekomst wel eens doodsoorzaak nummer 1 zou kunnen worden. We zitten als we werken, we zitten als we ons verplaatsen van en naar het werk, we zitten als we ontspannen na het werk. Kortom, we zitten het grootste deel van de dag en aan het einde van de dag gaan we liggen om te slapen.

Sneller genezen door beweging

Tegelijkertijd worden patiënten in het ziekenhuis zo snel mogelijk gemotiveerd en geactiveerd om uit bed te komen en te gaan bewegen, omdat uit de praktijk blijkt dat ze dan veel sneller herstellen van hun ziektes en operaties. Met andere woorden ook de westerse wetenschap is er ondertussen van overtuigd dat bewegen niet alleen gezond maar ook noodzakelijk is.

Eigenlijk is dat besef al duizenden jaren oud. In alle culturen zijn daarom van begin af aan bewegingssystemen ontwikkeld om in deze fysieke behoefte te voorziens; in de vorm van dans of krijgsoefeningen. In Aziatische landen zijn specifieke oefensystemen tot op een hoog niveau uitgewerkt om tot steeds betere en specifiekere resultaten te komen. In China noemt men deze oefensystemen Qigong.

Chinees oefensysteem Chikung

Chikung, oftewel qigong volgens de moderne spelling, is niet één methode met één theorie. Het is een verzamelbegrip voor alle oefeningen waarmee men de energie activeert en het lichaam versterkt. In de Qigong die wij doen is het idee van het openen van de gewrichten belangrijk. De gewrichten open je door de extremen van je lichaam, vooral handen en hoofd, zover mogelijk weg te duwen van het centrum. Met het centrum bedoelen we het onderlichaam. Tegelijkertijd probeer je zoveel mogelijk de grote spieren, van de rug, benen en armen te ontspannen.

De chi beweegt

Als er een goede balans is tussen deze rekbeweging en het ontspannen van de spieren ontstaat er een nieuwe dynamiek in het lichaam die je kunt herkennen aan wiegende of vibrerende bewegingen. Als dit ontstaat zegt men in China dat de chi beweegt. Los van wat er werkelijk gebeurt, is het resultaat van deze oefening dat er allerlei processen worden geactiveerd, waardoor je je energiek en voldaan gaat voelen. De wiegende bewegingen kun je ook zien in het volgende chikung-filmpje.

Soepeler en beweeglijker

Door op deze manier te oefenen worden je ledematen en rug soepeler en beweeglijker. Risico’s op blessures zijn er nauwelijks en vrijwel zeker heeft het op langere termijn een preventieve werking voor veel voorkomende gezondheids- en ouderdomsklachten.

Lees meer over chikung volgens de methode van YinYang Harmony.

" You don't stop tai-chi when you get old. You get old when you stop tai-chi. "

Unknown tai-chi master

Geen activiteiten gevonden

Stichting YinYang Harmony

Frans van Heel

 06 543 45 231

[email protected]

Volg ons op Facebook