Blog
×

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 222 niet laden

Wij brengen graag 3 disciplines (meditatie, Taiji en Qiqong) samen in 1 YinYang Harmony methode. Een van de belangrijkste en meest toegepaste oefeningen daarbij is de boogstand. 

Doel van de houding

In Taiji is deze houding belangrijk vanuit de vechtsport achtergrond. Met deze houding kun je aanvallen van een tegenstander verwerken en neutraliseren. Maar je kunt ook kracht uitoefenen op een tegenstander.

In Qigong is deze stand belangrijk om de gewrichten van het onderlichaam te 'openen'. Deze stand vergt veel van de beoefenaar om hem goed uit te voeren, door inspanning en ontspanning op de juiste wijze bij elkaar te brengen.

Om op de juiste manier in het ‘midden’ te blijven concentreer je je geest. Dit zorgt meteen voor een meditatief moment. Waarbij de geest en het lichaam in balans zijn.

Uitleg over de boogstand

De boogstand bestaat uit 5 bogen: de linker- en rechterarm, de 2 benen en de rug.

De armen

Door de arm in een boogstand te zetten kan de elleboog los worden en de hele arm goed ontspannen. Heb je je handen omhoog laat dan je polsen ook zinken, zodat je handen meer openen.

De benen

Beide benen vormen samen ook een boog. Deze boog ondersteunt de massa van het lichaam. Het onderlichaam drukt zich als het ware tussen de liesen door en opent daarmee de boog. Het zorgt voor steun bij een verticale kracht.

De rug

De rug vormt een ronde boogvorm en heeft dezelfde functie als de boog bij de benen: steun geven. Deze geeft juist steun tegen een horizontale kracht.

Wil je meer leren?

Overweeg dan om te starten met onze basiscursus YinYang Meditatie

" You don't stop tai-chi when you get old. You get old when you stop tai-chi. "

Unknown tai-chi master

Geen activiteiten gevonden

Stichting YinYang Harmony

Frans van Heel

 06 543 45 231

[email protected]

Volg ons op Facebook