Blog
×

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 222 niet laden

Wij brengen graag 3 disciplines (meditatie, Taiji en Qiqong) samen in 1 YinYang Harmony methode. Een van de belangrijkste en meest toegepaste oefeningen daarbij is de boogstand. 

Doel van de houding

In Taiji is deze houding belangrijk vanuit de vechtsport achtergrond. Met deze houding kun je aanvallen van een tegenstander verwerken en neutraliseren. Maar je kunt ook kracht uitoefenen op een tegenstander.

In Qigong is deze stand belangrijk om de gewrichten van het onderlichaam te 'openen'. Deze stand vergt veel van de beoefenaar om hem goed uit te voeren, door inspanning en ontspanning op de juiste wijze bij elkaar te brengen.

Om op de juiste manier in het ‘midden’ te blijven concentreer je je geest. Dit zorgt meteen voor een meditatief moment. Waarbij de geest en het lichaam in balans zijn.

Uitleg over de boogstand

De boogstand bestaat uit 5 bogen: de linker- en rechterarm, de 2 benen en de rug.

De armen

Door de arm in een boogstand te zetten kan de elleboog los worden en de hele arm goed ontspannen. Heb je je handen omhoog laat dan je polsen ook zinken, zodat je handen meer openen.

De benen

Beide benen vormen samen ook een boog. Deze boog ondersteunt de massa van het lichaam. Het onderlichaam drukt zich als het ware tussen de liesen door en opent daarmee de boog. Het zorgt voor steun bij een verticale kracht.

De rug

De rug vormt een ronde boogvorm en heeft dezelfde functie als de boog bij de benen: steun geven. Deze geeft juist steun tegen een horizontale kracht.

Wil je meer leren?

Overweeg dan om te starten met onze basiscursus YinYang Meditatie

" Wat ben ik? Ben ik de gloeilamp die het licht overbrengt, of ben ik het licht waarvan de gloeilamp het voertuig is. Joseph Campbell "
Chikung workshop: release your dragon
Datum 2 juli 10:00 - 14:00
Boek deze activiteit!

De draak staat in het taoïsme voor je innerlijke kracht. Er wordt in oosterse disciplines als chikung, meditatie en de vechtkunst tai-chi chuan veel gesproken over innerlijke kracht. Maar hoe je innerlijke kracht echt kunt activeren en voor je laten werken is voor velen nog een geheim. Deze zomer workshops zijn voor iedereen toegankelijk. Omdat gevorderde en beginnende deelnemers samen oefenen, kun je zien hoe op verschillende niveaus met deze kracht wordt gewerkt.

Mediteren om de draak te vinden

Iedereen beschikt over de innerlijke kracht die de draak wordt genoemd. Zolang je die kracht niet hebt gevonden, zegt men dat de draak nog slaapt. Om in contact te komen met deze kracht leer je om eerst je geest tot rust te brengen. Daarom besteden we het eerste deel van de workshop aan meditatie. Als je nog geen ervaring hebt met mediteren, leer je een eenvoudige maar krachtige meditatietechniek.

Chikung om de draak te bevrijden

Als je je geest tot rust hebt gebracht, leer je om contact te maken met je innerlijke kracht. Dit is de fase dat de draak ontwaakt. Door de oefeningen die je vervolgens leert komt die kracht in beweging. Men spreekt dan van het bevrijden van de draak. Wanneer je die kracht zijn werk laat doen ervaar je dat als een bevrijding, omdat er allerlei spanningen van je afvallen en blokkades worden opgeheven.

Praktisch

  • De prijs van deze workshop is €50,00
  • Neem je eigen drinken, eten, gemakkelijk zittende kleding, ligmat, zitkussen, handdoek, stuk plastic tegen natte ondergrond mee.
  • De locatie is in park Brakkenstein te Nijmegen. Het is dezelfde locatie als voorgaande keren. Neem contact op als je niet hiermee bekend bent.

Stichting YinYang Harmony

Frans van Heel

 06 543 45 231

[email protected]

Volg ons op Facebook