Taiji De Dao: het boek is klaar
Meer dan 10 jaar heb ik aan het boek met de titel Taiji De Dao gewerkt om vast te leggen wat ik de afgelopen 50 jaar heb geleerd, verwerkt en vertaald naar de lessen die ik geef. De kern van het boek bestaat uit de lessen van dr. Shen Hongxun en Jan Willem van Overdam. Zij zijn echter niet de enige leraren die mij hebben geïnspireerd.
Het boek is behalve een eerbetoon aan al mijn leraren, ook een lesboek voor de achtjarige opleiding die ik over afzienbare tijd wil starten. Tegelijkertijd is het een naslagwerk voor alle studenten die les van mij krijgen, zelf al les geven of anderszins bekend zijn met het systeem van dr. Shen Hongxun.
Ik weet nog niet of en hoe ik het boek ga publiceren, want het is geen toegankelijk boek voor dummy's geworden. Het vereist enige achtergrondkennis en motivatie om de teksten en het lesmateriaal te doorgronden. Op de website zal ik om de zoveel tijd teasers beschikbaar stellen. Heb je belangstelling voor het boek of wil je informatie over de opleiding? Neem dan contact op.
De eerste teaser: Inleiding van het boek Taiji De Dao
Taiji De Dao kun je afhankelijk van de keuze van de Chinese karakters op twee manieren interpreteren. De eerste interpretatie is ‘Het zwaard van taiji’. Het concept ‘zwaard’ zie ik in de context van de taiji filosofie als een manier om richting te geven aan je leven. Door je geest te richten op een doel, bijvoorbeeld spirituele ontwikkeling, creëer je als het ware een zwaardbewustzijn. Dit zwaardbewustzijn helpt je om op het pad c.q. ‘de weg’ te blijven.
De tweede interpretatie is gebaseerd op een vertaling van de afzonderlijke karakters van Taiji De Dao. ‘Taiji’ representeert in deze context het ‘natuurlijk streven’ van alle yin en yang kwaliteiten om met elkaar in harmonie te komen. `De’ staat voor deugd. Deugd is hier bedoeld als 'moreel karakter' en ‘kracht om te handelen’.
De derde term in de titel is ‘Dao’. Het Chinese karakter voor Dao verwijst onder andere naar een persoon die een reis gaat beginnen. Hoewel de reis een doel heeft, is zowel dat doel als de weg er naartoe niet vastomlijnd. Of, zoals ook wel wordt gezegd; Dao is de weg die geen weg is. De termen ‘De’ en ‘Dao’ zijn net als bij het klassieke daoïstische geschrift Dao De Jing met elkaar verweven. De filosoof Yen Ling-feng legt dit als volgt uit: “De deugd is de manifestatie van de weg. Zonder de weg zou deugd geen kracht hebben. Zonder de deugd zou de weg geen recht van bestaan hebben.”
Hierop voortbordurend interpreteer ik de samenvoeging van Taiji, De en Dao als volgt: de deugd is de manifestatie van de weg, op deze weg neem je de taiji filosofie als leidraad. Ik heb bewust niet gekozen voor de titel Dao De Taiji. Dit roept in navolging van de titel van het daoïstische geschrift Dao De Jing te gemakkelijk associaties op met daoïstisch taiji. Deze associatie wil ik juist vermijden omdat bij de taiji methode die in dit boek wordt beschreven de boeddhistische aspecten net zo belangrijk zijn als de daoïstische.
Wil je meer lezen? Download dan hier de inleiding van het boek Taiji De Dao.