Blog

Wetenschappelijk onderzoek in de Verenigde Staten wijst uit dat tai-chi beter werkt als valpreventie dan conventionele oefenmethodes uit bijvoorbeeld fysiotherapeutische hoek. Dit publiceert het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde in een artikel van maart 2019. Hoewel de optimale vorm van valpreventie onduidelijk blijft, zijn tai-chi oefeningen veelbelovend besluit het artikel. De tai-chi oefeningen moeten dan wel minstens twee keer per week een uur lang worden beoefend om het gewenste resultaat op te leveren.

Wat er niet bij staat is of de deelnemers de oefeningen ook daarna moeten blijven oefenen om de resultaten vast te houden. In Nederland moet alles namelijk ook kosteneffectief zijn. Een bewezen methode voor valpreventie wordt dan wel vergoed door sommige zorgverzekeraars, maar niet in de vorm van een doorlopende cursus.

Tai-chi is een bewezen methode voor gezondheid

Tai-chi heeft zich al vaker bewezen met positieve effecten op de gezondheid, bijvoorbeeld voor hart- en vaatziekten en bij het verminderen van rugklachten of andere klachten aan het bewegingsapparaat. Ik geloof echter niet in programma’s zoals zorgverzekeraars die graag zien, waarbij iemand door middel van een afgeronde cursus voor altijd van zijn klachten afkomt dan wel deze kan voorkomen.

Tai chi valpreventie

Dit denken voedt ook de heersende maakbaarheidsmentaliteit, die doet voorkomen dat er voor elk probleem een (quick) fix is. Het voorkomen of verhelpen van klachten gaat verder dan doen het van een aantal oefeningen, al dan niet voor een bepaalde tijd. Door te denken dat oefeningen het probleem oplossen, verzuimt men te kijken naar de oorzaak.

Als we het hebben over valpreventie bij ouderen, dan kijkt men in de gepresenteerde onderzoeken te weinig naar de oorzaak van het vallen. Dat kan van alles zijn, maar medicijngebruik is een bekende reden. Onzekerheid of angst bij het lopen, soms in combinatie met een slechte houding heeft zijn oorzaak vaak in het feit dat ouderen sowieso al veel te weinig bewegen.

Doe tai-chi niet alleen voor valpreventie

Ik ben natuurlijk niet tegen het beoefenen van tai-chi door ouderen, maar niet alleen in de vorm van een programma voor valpreventie. Ouderen zouden aan tai-chi of chikung moeten willen doen uit het intrinsieke besef dat hun lichaam hun thuis, of zoals sommigen zeggen hun tempel, is. En dat hoe beter je dat huis (of die tempel) onderhoudt, hoe beter en langer het bewoonbaar is.

Om vergelijkbare redenen zouden ouderen ook aan mediteren moeten willen doen. De juiste vorm van mediteren zorgt ervoor dat ze vertrouwd raken met het idee dat alles, ook hun (fysieke) leven, tijdelijk is. Tegelijkertijd leren ze door meditatie in contact te komen met ‘iets’ dat de wereld van de tijdelijke verschijnselen overstijgt. Dit besef zal hen helpen bij het verminderen van hun angst voor ziekte, sterven en de dood. Het zal hun geestelijke gezondheid ten goede komen. Maar alleen als ze blijven mediteren, niet door slechts een cursus van 10 lessen te doen.

Nog beter nieuws is dat niet alleen ouderen baat hebben bij dit soort bezigheden, maar mensen van alle leeftijden.

" Wat ben ik? Ben ik de gloeilamp die het licht overbrengt, of ben ik het licht waarvan de gloeilamp het voertuig is. Joseph Campbell "
Chikung workshop: release your dragon
Datum 20 augustus 10:00 - 14:00
Boek deze activiteit!

De draak staat in het taoïsme voor je innerlijke kracht. Er wordt in oosterse disciplines als chikung, meditatie en de vechtkunst tai-chi chuan veel gesproken over innerlijke kracht. Maar hoe je innerlijke kracht echt kunt activeren en voor je laten werken is voor velen nog een geheim. Deze laatste van drie zomer workshops is voor iedereen toegankelijk. Omdat gevorderde en beginnende deelnemers samen oefenen, kun je zien hoe op verschillende niveaus met deze kracht wordt gewerkt.

Mediteren om de draak te vinden

Iedereen beschikt over de innerlijke kracht die de draak wordt genoemd. Zolang je die kracht niet hebt gevonden, zegt men dat de draak nog slaapt. Om in contact te komen met deze kracht leer je om eerst je geest tot rust te brengen. Daarom besteden we het eerste deel van de workshop aan meditatie. Als je nog geen ervaring hebt met mediteren, leer je een eenvoudige maar krachtige meditatietechniek.

Chikung om de draak te bevrijden

Als je je geest tot rust hebt gebracht, leer je om contact te maken met je innerlijke kracht. Dit is de fase dat de draak ontwaakt. Door de oefeningen die je vervolgens leert komt die kracht in beweging. Men spreekt dan van het bevrijden van de draak. Wanneer je die kracht zijn werk laat doen ervaar je dat als een bevrijding, omdat er allerlei spanningen van je afvallen en blokkades worden opgeheven.

Praktisch

  • De prijs van deze workshop is €50,00
  • Neem je eigen drinken, eten, gemakkelijk zittende kleding, ligmat, zitkussen, handdoek, stuk plastic tegen natte ondergrond mee.
  • De locatie is in park Brakkenstein te Nijmegen. Het is dezelfde locatie als voorgaande keren. Neem contact op als je niet hiermee bekend bent.

Stichting YinYang Harmony

Frans van Heel

 06 543 45 231

[email protected]

Volg ons op Facebook