Blog

De beste oefeningen tegen rugpijn zijn die rugoefeningen die je makkelijk inpast in je dagelijks leven. Weinig mensen nemen of hebben de tijd om dagelijks een apart moment te reserveren voor oefeningen tegen hun rugpijn.

De 5 beste oefeningen tegen rugpijn

De oefeningen die hieronder zijn beschreven, zijn dan ook niet zozeer afzonderlijke praktijken maar activiteiten die je tussendoor kunt doen:

  1. Ga enkele uren per dag op een gymnastiekbal zitten; bij het tv kijken, krant lezen of tijdens je werk. Het zitten op een bal zorgt ervoor dat je dynamisch zit en niet passief in je rug hangt. Dynamisch zitten betekent dat je jezelf voortdurend met kleine bewegingen, corrigeert, stabiliseert en aanpast. Je versterkt daarmee de spieren die je ruggegraat ondersteunen. Zo'n bal koop je voor 7 euro in een winkel als Lidl, Aldi of Kruidvat.
  2. Sta regelmatig op tijdens een lange zit en combineert dat met een uitstrekkende en draaiende beweging van je rug. Zorg ervoor dat je je onderrug meeneemt in die strekkende en draaiende beweging, door je lage buikspieren in te trekken.
  3. Heb je veel of langdurig gestaan en dreig je last te krijgen van lage rugpijn? Buig dan tussendoor regelmatig diep voorover terwijl je een paar keer diep uitademt en schud met je armen terwijl je ze naar beneden laat vallen. Daarmee ontspan je de rugspieren.
  4. Heb je langdurig gezeten? Dan is het juist beter om met een holle rug naar voren te buigen tot een hoek van ongeveer 90 graden. Til je kin en borstkast op om je onderrug hol te maken. Hierdoor train je je rugspieren en worden ze beter doorbloed.
  5. Heb je een stijve rug? Ga dan rechtop staan en schud je rug eens flink door je schouderbladen achter elkaar naar voren en naar achteren te gooien, voor je bovenrug, en tegelijkertijd met je heupen hetzelfde te doen voor de onderrug. Probeer bij het schudden zoveel mogelijk de lange rugspieren langs de ruggegraat los te maken. Deze beweging vergt enige oefening. Maar als je merkt dat je je rugspieren niet kunt schudden omdat je rug als een geheel voelt, dan weet je al dat je rug behoorlijk stijf is.

Aanvullingen op oefeningen tegen rugpijn

Laat je rug regelmatig masseren. Veel mensen die een stijve rug hebben denken dat een harde massage de beste remedie is, omdat ze dan tenminste voelen dat er iets gebeurt. Om te beginnen is een harde massage niet altijd een goede massage. Het feit dat je vindt dat je een pijnprikkel nodig hebt om je rug te kunnen voelen, geeft al aan dat je met je aandacht moelijk bij je rug kunt komen. Met andere woorden, dat je weinig aandacht hebt voor je rug en dat kun je niet compenseren met af en toe een harde massage.

Een zachtere massage is dan juist beter omdat die je dwingt om met je aandacht de masserende bewegingen te volgen. Probeer bijvoorbeeld met de beweging mee de lijnen van je spieren te volgen en het verschil te voelen tussen harde en zachte(re) spieren. Als je je rug belast hebt met fysieke inspanning dan is het zinvol om te kiezen voor een wat stevigere sportmassage om de spieren weer los te maken.

Heb je geen geld of tijd voor regelmatige massages dan kun je met behulp van een rol die je dwars onder je rug legt en daarover overheen te bewegen je rug ook wat losser maken. In ieder geval ben je op deze manier aandacht met je rug bezig. Je wordt je meer bewust van je rug en zult ook eerder iets doen om onaangename gevoelens te verhelpen. Om rugpijn te voorkomen gaat het er in eerste om dat je meer aandacht geeft aan en meer bewustzijn krijgt van je rug.

" You don't stop tai-chi when you get old. You get old when you stop tai-chi. "

Unknown tai-chi master

Geen activiteiten gevonden

Stichting YinYang Harmony

Frans van Heel

 06 543 45 231

[email protected]

Volg ons op Facebook