Blog

De beste oefeningen tegen rugpijn zijn die rugoefeningen die je makkelijk inpast in je dagelijks leven. Weinig mensen nemen of hebben de tijd om dagelijks een apart moment te reserveren voor oefeningen tegen hun rugpijn.

De 5 beste oefeningen tegen rugpijn

De oefeningen die hieronder zijn beschreven, zijn dan ook niet zozeer afzonderlijke praktijken maar activiteiten die je tussendoor kunt doen:

  1. Ga enkele uren per dag op een gymnastiekbal zitten; bij het tv kijken, krant lezen of tijdens je werk. Het zitten op een bal zorgt ervoor dat je dynamisch zit en niet passief in je rug hangt. Dynamisch zitten betekent dat je jezelf voortdurend met kleine bewegingen, corrigeert, stabiliseert en aanpast. Je versterkt daarmee de spieren die je ruggegraat ondersteunen. Zo'n bal koop je voor 7 euro in een winkel als Lidl, Aldi of Kruidvat.
  2. Sta regelmatig op tijdens een lange zit en combineert dat met een uitstrekkende en draaiende beweging van je rug. Zorg ervoor dat je je onderrug meeneemt in die strekkende en draaiende beweging, door je lage buikspieren in te trekken.
  3. Heb je veel of langdurig gestaan en dreig je last te krijgen van lage rugpijn? Buig dan tussendoor regelmatig diep voorover terwijl je een paar keer diep uitademt en schud met je armen terwijl je ze naar beneden laat vallen. Daarmee ontspan je de rugspieren.
  4. Heb je langdurig gezeten? Dan is het juist beter om met een holle rug naar voren te buigen tot een hoek van ongeveer 90 graden. Til je kin en borstkast op om je onderrug hol te maken. Hierdoor train je je rugspieren en worden ze beter doorbloed.
  5. Heb je een stijve rug? Ga dan rechtop staan en schud je rug eens flink door je schouderbladen achter elkaar naar voren en naar achteren te gooien, voor je bovenrug, en tegelijkertijd met je heupen hetzelfde te doen voor de onderrug. Probeer bij het schudden zoveel mogelijk de lange rugspieren langs de ruggegraat los te maken. Deze beweging vergt enige oefening. Maar als je merkt dat je je rugspieren niet kunt schudden omdat je rug als een geheel voelt, dan weet je al dat je rug behoorlijk stijf is.

Aanvullingen op oefeningen tegen rugpijn

Laat je rug regelmatig masseren. Veel mensen die een stijve rug hebben denken dat een harde massage de beste remedie is, omdat ze dan tenminste voelen dat er iets gebeurt. Om te beginnen is een harde massage niet altijd een goede massage. Het feit dat je vindt dat je een pijnprikkel nodig hebt om je rug te kunnen voelen, geeft al aan dat je met je aandacht moelijk bij je rug kunt komen. Met andere woorden, dat je weinig aandacht hebt voor je rug en dat kun je niet compenseren met af en toe een harde massage.

Een zachtere massage is dan juist beter omdat die je dwingt om met je aandacht de masserende bewegingen te volgen. Probeer bijvoorbeeld met de beweging mee de lijnen van je spieren te volgen en het verschil te voelen tussen harde en zachte(re) spieren. Als je je rug belast hebt met fysieke inspanning dan is het zinvol om te kiezen voor een wat stevigere sportmassage om de spieren weer los te maken.

Heb je geen geld of tijd voor regelmatige massages dan kun je met behulp van een rol die je dwars onder je rug legt en daarover overheen te bewegen je rug ook wat losser maken. In ieder geval ben je op deze manier aandacht met je rug bezig. Je wordt je meer bewust van je rug en zult ook eerder iets doen om onaangename gevoelens te verhelpen. Om rugpijn te voorkomen gaat het er in eerste om dat je meer aandacht geeft aan en meer bewustzijn krijgt van je rug.

" We zijn geen menselijke wezens die een spirituele ervaring, maar spirituele wezens die een menselijke ervaring hebben "

Pierre Teilhard de Chardin

Avondtraining tai-chi en chikung
Datum 2 juni 19:30 - 21:00
Boek deze activiteit!

Kom kennis maken op onze wekelijkse avondtraining

Zoals elke zomer gaan we ook nu weer samen buiten trainen. De nadruk zal liggen op bewegingsoefeningen in de vorm van tai-chi, chikung en meditatief bewegen.

Iedereen is welkom. De trainingen worden aangepast aan de deelnemers.

Praktische informatie

  • De locatie is in park Brakkenstein, iets ten noorden van de aangegeven locatie landgoed Brakkesteyn. Bij regen, grote kans op regen, of als het al veel geregend heeft zal de les niet doorgaan. Bij twijfel stemmen we telefonisch met elkaar af.
  • Neem je eigen drinken, goed humeur en gemakkelijk zittende kleding mee. Anti-muggenspul kan praktisch zijn.
  • €10 contant, te betalen bij aanvang
Avondtraining tai-chi en chikung
9 juni 19:30 - 21:00
Boek deze activiteit!

Kom kennis maken op onze wekelijkse avondtraining

Zoals elke zomer gaan we ook nu weer samen buiten trainen. De nadruk zal liggen op bewegingsoefeningen in de vorm van tai-chi, chikung en meditatief bewegen.

Iedereen is welkom. De trainingen worden aangepast aan de deelnemers.

Praktische informatie

  • De locatie is in park Brakkenstein, iets ten noorden van de aangegeven locatie landgoed Brakkesteyn. Bij regen, grote kans op regen, of als het al veel geregend heeft zal de les niet doorgaan. Bij twijfel stemmen we telefonisch met elkaar af.
  • Neem je eigen drinken, goed humeur en gemakkelijk zittende kleding mee. Anti-muggenspul kan praktisch zijn.
  • €10 contant, te betalen bij aanvang
Open je energiepoorten
13 juni 10:00 - 13:00
Boek deze activiteit!

Doe mee met mediteren, chikung en tai-chi

Mediteren, chikung en tai-chi zijn de pijlers van ons oefensysteem. We zullen in deze zomerse workshopcyclus steeds aan alledrie onderwerpen aandacht besteden. Het centrale thema is 'het openen van je energiepoorten zijn', omdat dit basis is om:

  • je energie beter door te laten stromen
  • je energie in balans te brengen
  • minder snel klachten te krijgen
  • klachten te verminderen of te verhelpen
  • rustiger in je hoofd te worden
  • mentaal beter weerbaar te zijn tegen invloeden van buitenaf

Iedereen kan meedoen

De workshops staan open voor iedereen. Afhankelijk van de achtergrond en behoefte van de deelnemers op die dag wordt de invulling van het programma voor die dag aangepast; meer nadruk op mediteren, chikung of juist tai-chi.

Bij de meditatie focussen we ons op de mantrameditatie, met de mogelijkheid om persoonlijke ondersteuning te krijgen bij of aanvulling te krijgen op de geleerde technieken. Deze basismeditatie is een belangrijke voorwaarde voor een optimale chikung - of tai-chi beoefening. De rust die je verwerft door de meditatie helpt je bij het vinden van de juiste balans tussen inspanning en ontspanning, rust en beweging.

Bij de chikung richten we ons op eenvoudige oefeningen met een diepe werking op de gewrichten en energiedoorstroming. Daarnaast beoefenen we de staande-houdingmeditatie, waarbij je leert hoe vanuit diepe innerlijke rust, vanzelf beweging ontstaat.

Bij de tai-chi gaan we verder op het pad dat bij de chikung oefening zijn ingeslagen, maar dan met behulp van tai-chi houdingen.

Praktische informatie

Deze zomer kun je meedoen met meerdere workshops onder dit thema. Afhankelijk van het weer en de belangstelling 1 of 2 keer per maand. De nieuwe datums worden te zijner tijd bekend gemaakt.

Neem het volgende mee:

  • €30,00 bij aanvang contant betalen
  • drinken en eten
  • gemakkelijk zittende kleding en schoeisel
  • deken en zitkussen voor de meditatie en de lunch

Na de workshop vanaf 13:00 uur is iedereen uitgenodigd om te blijven zitten om na te praten onder het genot van het eten en drinken dat we zelf hebben meegebracht.

De workshops zullen plaats hebben in park Brakkenstein, nabij landgoed Brakkesteyn ongeveer ter hoogte van SSH& Sterrenbosch bij de Radbouduniversiteit van Nijmegen.
Dit betekent dat we afhankelijk zijn van het weer. Wanneer het regent, serieuze dreiging van regen, of als het voorafgaand aan de workshop al veel heeft geregend zal de workshop niet doorgaan. Bij twijfel stemmen we telefonisch met elkaar af.

Avondtraining tai-chi en chikung
16 juni 19:30 - 21:00
Boek deze activiteit!

Kom kennis maken op onze wekelijkse avondtraining

Zoals elke zomer gaan we ook nu weer samen buiten trainen. De nadruk zal liggen op bewegingsoefeningen in de vorm van tai-chi, chikung en meditatief bewegen.

Iedereen is welkom. De trainingen worden aangepast aan de deelnemers.

Praktische informatie

  • De locatie is in park Brakkenstein, iets ten noorden van de aangegeven locatie landgoed Brakkesteyn. Bij regen, grote kans op regen, of als het al veel geregend heeft zal de les niet doorgaan. Bij twijfel stemmen we telefonisch met elkaar af.
  • Neem je eigen drinken, goed humeur en gemakkelijk zittende kleding mee. Anti-muggenspul kan praktisch zijn.
  • €10 contant, te betalen bij aanvang
Avondtraining tai-chi en chikung
23 juni 19:30 - 21:00
Boek deze activiteit!

Kom kennis maken op onze wekelijkse avondtraining

Zoals elke zomer gaan we ook nu weer samen buiten trainen. De nadruk zal liggen op bewegingsoefeningen in de vorm van tai-chi, chikung en meditatief bewegen.

Iedereen is welkom. De trainingen worden aangepast aan de deelnemers.

Praktische informatie

  • De locatie is in park Brakkenstein, iets ten noorden van de aangegeven locatie landgoed Brakkesteyn. Bij regen, grote kans op regen, of als het al veel geregend heeft zal de les niet doorgaan. Bij twijfel stemmen we telefonisch met elkaar af.
  • Neem je eigen drinken, goed humeur en gemakkelijk zittende kleding mee. Anti-muggenspul kan praktisch zijn.
  • €10 contant, te betalen bij aanvang

Stichting YinYang Harmony

Frans van Heel

 06 543 45 231

[email protected]

Volg ons op Facebook