Blog
×

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 222 niet laden

We leven in een hectische tijd en mensen worden gevoeliger voor stress. Het risico op een burn-out neemt toe en om dat te voorkomen gaan mensen op zoek naar alternatieven. Maar wat kies je dan? Wat zijn de verschillen in oefenmethodes? We nemen het verschil tussen ontspannen, mindfulness en mediteren onder de loep.

Hoe ga je stress te lijf? 

Veel mensen kiezen voor medicatie. De huisarts schrijft het voor waardoor het een gemakkelijke oplossing lijkt. Je hoeft niets te veranderen aan je gedrag en leefgewoontes. Andere mensen kiezen voor entertainment en wellness omdat ze geloven dat je je leven kunt balanceren op twee uitersten; aan de ene kant stressvol werken en aan de andere kant vermaak. Een relatief kleine groep mensen wil zelf het heft in handen nemen en leren omgaan met stress.  Als ze dan op zoek gaan komen ze in het grote woud van oefenmethodes en leraren terecht; tai-chi, yoga, ontspanningsoefeningen, mediteren, mindfulness en nog veel meer.  

Ontspanning de tegenpool van inspanning 

Als buitenstaander is het niet gemakkelijk om tussen al die disciplines een onderscheid te maken. Omdat mediteren een directe invloed heeft op je geestelijk welbevinden heeft dat geleid tot het misverstand dat mediteren net zoiets is als ontspanningsoefeningen en mindfulness. Ontspanning kenmerkt zich vooral als tegenpool van inspanning en werk. Bij meditatie zoek je daarentegen naar een natuurlijk, open bewustzijn dat je leert integreren in je leven, inclusief je werk.  

Mindfulness is vooral focussen opmerkzaam zijn 

Mindfulness en mediteren is ook niet hetzelfde.  Mindful betekent bedachtzaam en opmerkzaam. Veel oefeningen zijn er op gericht om de aandacht te vullen met alles wat er in het nu gebeurt; wat hoor je, wat zie je, wat voel je, welke gedachten komen er in je op? Woorden als liefdevol, vriendelijkheid en accepteren worden vaak als leidraad meegegeven voor wat te doen met die indrukken en gedachten. 

Aandacht is vanuit dit perspectief 'mindful'; het vullen van de geest door je opmerkzaamheid op een onderwerp te richten. Deze vorm van mindfulness is ook een meditatietechniek. Door je te focussen op de waarneming in het nu word je minder afgeleid door de gedachten die op die waarnemingen volgen. Daar zit de overeenkomst tussen mindfulness en mediteren.  

De mindfulness-methodes die ik ken richten zich echter niet zozeer op het innerlijk proces, maar op de onderwerpen die zich aan de beoefenaar voordoen. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat mindfulness ook als therapie wordt ingezet. Dat wat de beoefenaar opmerkt, qua gevoelens en gedachten wordt dan onderwerp van het therapeutisch gesprek. 

Er zijn diverse meditatietechnieken waarmee je kunt leren om niet afgeleid te raken, omdat je gaat denken over je gedachtes en impulsen. Het vullen van de aandacht met alles wat je opmerkzaamheid in het heden registreert is echter geen doel op zichzelf bij mediteren.  Een ongewenst resultaat van mindfulness-methodes kan zijn dat je geest ‘vol’ raakt van al die indrukken die je liefdevol hebt geaccepteerd. 

YYH meditatie handen

Mediteren zorgt dat je bewust wordt van een geestelijke ruimte 

De meditatieve staat die wij vanuit YinYang Harmony beogen heeft niet zozeer met het ‘vullen’ van de geest als wel met het ‘leeglopen’ van de  geest te maken, zodat je je bewust wordt van een geestelijke ruimte. Mediteren is uiteindelijk met een open geest, alert aanwezig zijn. Je bent je wel bewust van je innerlijke processen. Je opmerkzaamheid is echter niet zozeer gericht op de inhoud van het proces, als wel op het proces zelf. Wat gebeurt er eigenlijk als je niets doet? En hoe verandert dat als je blijft volharden in het niet interfereren met al die indrukken en gedachten? Als je wilt lezen over de antwoorden op deze vragen kun je het boek ‘De weg van meditatie naar integratie’ erbij pakken. Wil je het ervaren dan kun je beter deelnemen aan een cursus of retraite. 

Je lichaamshouding is ook van belang

Mediteren onderscheid zich van ontspannen en mindfulness door de nadruk die er ligt op de ruimte en openheid van de geest in combinatie met een optimale lichaamshouding. Het oefenen van een goede fysieke houding is een wezenlijk onderdeel van het mediteren vanuit het besef dat lichaam en geest met elkaar zijn verweven. Bij mediteren leer niet alleen hoe je lichaam en geest op een natuurlijke manier met elkaar in harmonie kunt brengen om je welbevinden te bevorderen.  

Meer evenwicht 

De ervaring van ruimte leert je ook het onderscheid tussen intern en extern los te laten, waardoor ook je contact met de buitenwereld evenwichtiger wordt. Met andere woorden je raakt minder snel uit balans en afgeleid door invloeden van buitenaf. 

" We zijn geen menselijke wezens die een spirituele ervaring, maar spirituele wezens die een menselijke ervaring hebben "

Pierre Teilhard de Chardin

Avondtraining tai-chi en chikung
Datum 9 juli 19:30 - 21:00
Boek deze activiteit!

Kom kennis maken op onze wekelijkse avondtraining

Zoals elke zomer gaan we ook nu weer samen buiten trainen. De nadruk zal liggen op bewegingsoefeningen in de vorm van tai-chi, chikung en meditatief bewegen.

Iedereen is welkom. De trainingen worden aangepast aan de deelnemers.

Praktische informatie

  • De locatie is in park Brakkenstein, iets ten noorden van de aangegeven locatie landgoed Brakkesteyn. Bij regen, grote kans op regen, of als het al veel geregend heeft zal de les niet doorgaan. Bij twijfel stemmen we telefonisch met elkaar af.
  • Neem je eigen drinken, goed humeur en gemakkelijk zittende kleding mee. Anti-muggenspul kan praktisch zijn.
  • €10 contant, te betalen bij aanvang
Avondtraining tai-chi en chikung
16 juli 19:30 - 21:00
Boek deze activiteit!

Kom kennis maken op onze wekelijkse avondtraining

Zoals elke zomer gaan we ook nu weer samen buiten trainen. De nadruk zal liggen op bewegingsoefeningen in de vorm van tai-chi, chikung en meditatief bewegen.

Iedereen is welkom. De trainingen worden aangepast aan de deelnemers.

Praktische informatie

  • De locatie is in park Brakkenstein, iets ten noorden van de aangegeven locatie landgoed Brakkesteyn. Bij regen, grote kans op regen, of als het al veel geregend heeft zal de les niet doorgaan. Bij twijfel stemmen we telefonisch met elkaar af.
  • Neem je eigen drinken, goed humeur en gemakkelijk zittende kleding mee. Anti-muggenspul kan praktisch zijn.
  • €10 contant, te betalen bij aanvang
Open je energiepoorten
18 juli 10:00 - 13:00
Boek deze activiteit!

Doe mee met mediteren, chikung en tai-chi

Mediteren, chikung en tai-chi zijn de pijlers van ons oefensysteem. In deze zomerse workshopcyclus komen alledrie de onderwerpen aan bod. Door de oefeningen stroomt de energie beter door je lichaam en kom je meer in balans. Dit levert je het volgende op:

  • minder vermoeidheidsklachten
  • je weerstand verbetert
  • je wordt rustiger in je hoofd, wardoor je onder andere beter slaapt

Iedereen kan meedoen

Afhankelijk van de achtergrond en behoefte van de deelnemers op die dag besteden we meer aandacht aan mediteren, chikung of juist tai-chi.

De rust die je verwerft door de meditatie helpt je bij het vinden van de juiste balans tussen inspanning en ontspanning, rust en beweging.

Bij de chikung richten we ons op eenvoudige oefeningen met een diepe werking op de gewrichten en energiedoorstroming. Daarnaast beoefenen we de staande-houdingmeditatie, waarbij je leert hoe vanuit diepe innerlijke rust, vanzelf beweging ontstaat.

Bij de tai-chi gaan we verder op het pad dat bij de chikung oefening zijn ingeslagen, maar dan met behulp van tai-chi houdingen.

Praktische informatie

Deze zomer kun je meedoen met meerdere workshops onder dit thema. Afhankelijk van het weer en de belangstelling 1 of 2 keer per maand. De nieuwe datums worden te zijner tijd bekend gemaakt.

Neem het volgende mee:

  • €30,00 bij aanvang contant betalen
  • drinken en eten
  • gemakkelijk zittende kleding en schoeisel
  • deken en zitkussen voor de meditatie en de lunch

Na de workshop vanaf 13:00 uur is iedereen uitgenodigd om te blijven zitten om na te praten onder het genot van het eten en drinken dat we zelf hebben meegebracht.

De workshops zullen plaats hebben in park Brakkenstein, nabij landgoed Brakkesteyn ongeveer ter hoogte van SSH& Sterrenbosch bij de Radbouduniversiteit van Nijmegen.
Dit betekent dat we afhankelijk zijn van het weer. Wanneer het regent, serieuze dreiging van regen, of als het voorafgaand aan de workshop al veel heeft geregend zal de workshop niet doorgaan. Bij twijfel stemmen we telefonisch met elkaar af.

Avondtraining tai-chi en chikung
23 juli 19:30 - 21:00
Boek deze activiteit!

Kom kennis maken op onze wekelijkse avondtraining

Zoals elke zomer gaan we ook nu weer samen buiten trainen. De nadruk zal liggen op bewegingsoefeningen in de vorm van tai-chi, chikung en meditatief bewegen.

Iedereen is welkom. De trainingen worden aangepast aan de deelnemers.

Praktische informatie

  • De locatie is in park Brakkenstein, iets ten noorden van de aangegeven locatie landgoed Brakkesteyn. Bij regen, grote kans op regen, of als het al veel geregend heeft zal de les niet doorgaan. Bij twijfel stemmen we telefonisch met elkaar af.
  • Neem je eigen drinken, goed humeur en gemakkelijk zittende kleding mee. Anti-muggenspul kan praktisch zijn.
  • €10 contant, te betalen bij aanvang
Avondtraining tai-chi en chikung
28 juli 19:30 - 21:00
Boek deze activiteit!

Kom kennis maken op onze wekelijkse avondtraining

Zoals elke zomer gaan we ook nu weer samen buiten trainen. De nadruk zal liggen op bewegingsoefeningen in de vorm van tai-chi, chikung en meditatief bewegen.

Iedereen is welkom. De trainingen worden aangepast aan de deelnemers.

Praktische informatie

  • De locatie is in park Brakkenstein, iets ten noorden van de aangegeven locatie landgoed Brakkesteyn. Bij regen, grote kans op regen, of als het al veel geregend heeft zal de les niet doorgaan. Bij twijfel stemmen we telefonisch met elkaar af.
  • Neem je eigen drinken, goed humeur en gemakkelijk zittende kleding mee. Anti-muggenspul kan praktisch zijn.
  • €10 contant, te betalen bij aanvang

Stichting YinYang Harmony

Frans van Heel

 06 543 45 231

[email protected]

Volg ons op Facebook