Blog
×

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 222 niet laden

De tijd wordt in het boeddhisme anders beleefd dan in het taoïsme. Hoe zie jij jouw levenstijd? Is het leven voor jou tijdelijk met een begin en een einde, of zie je het leven als een fase die overgaat in een andere fase? Hoe helpt meditatie bij het omarmen van de eeuwigheid? We schetsen onze visie hierop.

Zen in het nu

In het zen boeddhisme is de aanwezigheid in het nu een belangrijk idee. De meditaties, koans (raadsels) en andere technieken zijn er op gericht om studenten persoonlijke ervaringen te laten opdoen van de aanwezigheid in het nu. Vanuit die ervaringen groeien inzichten die weer voeding geven aan het idee van het permanente heden (dus tijd zonder verleden en toekomst).

Taoïsme stelt verandering centraal

Het Taoïsme en de taiji-leer zijn verwant aan de organische tijdsopvatting. Beide baseren hun leer op de cyclische tijd. Dat is de tijd die bestaat uit verschillende ritmes, bijv. dag en nacht, eb en vloed of de terugkerende seizoenen. In deze tijd staat de verandering centraal staat en niet het eeuwige nu. Het nu in het taoïsme is eerder een heden waarin het verleden en de toekomst gebundeld zijn.

Eeuwige groei

Taiji gaat uit van eeuwige groei

Zoals we al eerder aangaven staat bij taiji verandering centraal. Het gaat uit van eeuwige groei, zoals het uitdijen van de kosmos. De leer houdt zich niet bezig met een begin of een einde, omdat die voor het leven in het hier en nu niet belangrijk zijn. In het hier en nu heb je te maken met de cycli van de natuur, van worden en voorbij gaan.

Jouw leven als een tijdelijke fase

Vanuit een groter perspectief is het mogelijk om je tijdelijke, eigen leven te ervaren als een fase van een overkoepelend levensproces. Iedereen zal sterven, waarmee de ons toebedeelde levenstijd eindigt. De een vindt het ondraaglijk en de ander accepteert het. Waarom is het voor sommigen moeilijk te accepteren?

Red de werkelijkheid het zonder jou?

De meeste mensen kunnen zich objectief wel voorstellen dat de werkelijkheid het goed zal redden zonder ons. Dat deed de werkelijkheid ook al voordat we geboren waren. Toch valt het ons soms zwaar om ons voor te stellen dat we afscheid moeten nemen van anderen en vooral van onszelf.

Blijkbaar is het niet zo makkelijk om de objectieve kijk op een werkelijkheid zonder ons met een subjectief instemmend gevoel te begroeten. Er is toch een angel die ons verhindert om onze aanwezigheid in de werkelijkheid gemakkelijk los te laten. Dat is niet alleen maar egocentrisme.

Loslaten door vriendschap te sluiten

Om onze aanwezigheid in de werkelijkheid te kunnen loslaten moet je eerst vriendschap kunnen voelen voor een werkelijkheid waar je niet meer bij betrokken bent. Dan helpt het als je al vriendschap hebt gesloten met de werkelijkheid waar je wel nog in bent betrokken. Door te mediteren kun je niet alleen leren om vriendschap te sluiten met de werkelijkheid waar je nu in zit, maar ook met de werkelijkheid die voorbij is en zelfs met de werkelijkheid die zal zijn als jij er niet meer bent.

" We zijn geen menselijke wezens die een spirituele ervaring, maar spirituele wezens die een menselijke ervaring hebben "

Pierre Teilhard de Chardin

Geen activiteiten gevonden

Stichting YinYang Harmony

Frans van Heel

 06 543 45 231

[email protected]

Volg ons op Facebook